Balears 23/11/2017

Front comú extrapeninsular per a una connectivitat millor i més econòmica

Balears, Canàries, Ceuta i Melilla pacten anar de la mà davant Madrid per aconseguir bonificacions per valor de més de 200 milions d'euros anuals

Jaume Vinyas
2 min
Els consellers de Transports de Balears, Canàries, Ceuta i Melilla, aquest dijous, en roda de premsa, a Palma.

PalmaBalears, Canàries, Ceuta i Melilla han acordat aquest dijous fer un front comú per assolir una sèrie de reivindicacions “justes i històriques” en matèria de connectivitat amb la Península. Els consellers de Territori de les quatre regions han anunciat la constitució del Comitè de regions extrapeninsulars amb l'objectiu de consolidar-se com una plataforma “permanent i duradora”, sense plantejaments partidistes, que els permeti dotar-se de més força i influència davant l'Estat. “Sabem que junts som més forts”, ha subratllat el conseller Marc Pons.

Els quatre representants polítics han presentat un primer document que consta de vuit punts, entre els quals han destacat la petició d'un descompte del 75% en tots els vols amb la Península, la bonificació al 100% de les taxes aeroportuàries per als residents o l'increment fins al 75% també del descompte als vehicles dels residents en el transport marítim.

Pons ha assenyalat que demanaran, de manera immediata, una reunió amb el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, per presentar els seus plantejaments i que l'objectiu seria aconseguir alguna de les reivindicacions en els Pressupostos Generals del 2018. En aquest escenari, serà clau l'actuació dels nacionalistes canaris, que, 'a priori', han de ser decisius per a l'aprovació dels comptes públics per a l'any vinent.

“Per als nacionalistes canaris, resoldre aquestes reivindicacions serà la primera cosa que demanarem. És imprescindible”, ha assenyalat el conseller canari d’Obres Públiques i Transports, Pablo Rodríguez. Tot i això, ha remarcat que, en cas que no es pugui aconseguir tot, el full de ruta pactat avui a Palma “no caduca”. Amb tot, Rodríguez s'ha mostrat més partidari de prioritzar la bonificació total de les taxes aeroportuàries, que, segons ha assenyalat, “sí tindria un efecte directe en la caiguda del preu del bitllet”. En el cas del 75%, ha admès que acaba generant que les companyies alcin les tarifes. Amb tot, també ha defensat la mesura “perquè fa més atractives les rutes i, per tant, n'assegura la continuïtat”.

L'aportació de l'Estat

Pons ha assenyalat que aplicar el descompte del 75% a l'Arxipèlag suposaria una despesa anual de 43 milions per a l'Estat. A les Canàries, en canvi, segons ha dit Rodríguez, serien 78, aproximadament. Pel que fa a la bonificació de les taxes aeroportuàries, suposaria un esforç extra de 27 milions d'euros per a Balears i de 44 per a Canàries.

Els consellers de Ceuta i Melilla han afirmat que aplicar aquests descomptes a les dues ciutats suposaria una despesa de 10 milions d'euros a l'Estat. En total, més de 200 milions d'euros.

Quan se li ha demanat sobre la receptivitat de l'Estat, més concretament del ministre d'Economia, Cristóbal Montoro, a les peticions dels quatre territoris, Pons ha indicat que "hi estam fent feina" però ha subratllat que, "si anam junts, tenim més probabilitats".

Per la seva banda, el viceconseller de Turisme del Govern de Melilla, Francisco Javier Mateo, ha destacat que "tenim el suport empresarial" i ha insistit en "l'esperit de continuïtat" que té la proposta de reivindicació conjunta. "Primer escrius la carta als Reis i després t'arriba el que t'arriba", ha puntualitzat.

stats