Balears 15/03/2017

Foment tem que la tarifa plana ompli els avions i elimini llocs de feina

El Ministeri no només va argumentar que els pressupostos estan prorrogats en l'escrit que va dirigir al Congrés per vetar el nou REB

Jaume Vinyas
4 min
El ministre de Foment, Íñigo De La Serna, i la presidenta, Francina Armengol, a Palma, el passat mes de gener.

PalmaEl ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha tornat a insistir, aquest dimecres, que el motiu pel qual el govern central va vetar la tramitació parlamentària de la Proposició de Llei de modificació del Règim Especial per a Balears (REB) és que "suposa un important augment econòmic que no està previst en els pressupostos prorrogats". De la Serna ha hagut de respondre a una pregunta del diputat del PSIB, Pere Joan Pons, durant la sessió de control al govern.

El ministre ha assegurat que continua fent feina en la proposta del Govern i que, quan finalitzi l'estudi tècnic, l'enviarà a la Comissió Europea perquè analitzi la compatibilitat de la tarifa de 30 euros amb la normativa europea. Pons, per la seva banda, l'ha acusat de "bloquejar un acord unànime" que té el suport de tots els grups parlamentaris, "fins i tot el PP", i 67 entitats socials.

La postura oficial del govern central contrasta, però, amb els arguments que va esgrimir en l'escrit que va remetre a la Mesa el passat dia 9 de març en què justificava que no procedia la presa en consideració de la iniciativa, aprovada per unanimitat pel Parlament.

Menys llocs de feina i la incomoditat de no trobar places a darrera hora

En l'escrit, registrat aquest dimecres al Parlament, el Ministeri de Foment argumenta que la implantació de la tarifa plana de 30 euros "implicaria necessàriament el tancament del mercat del trànsit aeri regular a una única companyia", a la qual, a més, caldria compensar pel dèficit d'operació. Aquest nou escenari posaria punt a l'actual, que, segons Foment, és "altament competitiu". "Actualment, dues companyies aèries ofereixen una àmplia oferta de vols i tarifes", hi afegeix. Crida l'atenció que "com a conseqüència perjudicial afegida" (és a dir, tampoc seria el motiu principal) s'esgrimeix que "la reducció del nombre d'operadors aeris afectaria negativament els llocs de feina a la regió".

El Govern central tem que la tarifa plana per als interilles faci perdre llocs de feina.

A banda d'això, Foment considera que "l'impacte de l'establiment de la tarifa plana sobre la demanda és incert". En cas, però, que fos un èxit, Foment també hi troba inconvenients: "Podria donar-se l'efecte indesitjat d'una manca de disponibilitat de places en un gran nombre de dies o hores del dia, amb la qual cosa la qualitat del servei prestat als usuaris es veuria afectada negativament". "Precisament", hi afegeix, "les companyies aèries distribueixen els passatgers mitjançant l'aplicació de polítiques tarifàries diferenciades". L'argument suggereix que a Foment li interessa que els avions vagin mig buits per assegurar que persones amb alt nivell adquisitiu tinguin assegurada una plaça, pagada a un preu alt, encara que subvencionat igualment, sempre que vulgui agafar un vol a darrera hora.

Els càlculs del Ministeri assenyalen que la implantació de la mesura suposaria doblar la quantitat que, actualment, es destina a sufragar el descompte de resident fins als 30 o 40 milions d'euros. En aquest sentit, el principal inconvenient és que es dona per fet que les Canàries farien una reclamació similar. En aquest cas, Foment diu que satisfer la petició suposaria quintuplicar el pressupost actual que hi dedica.

La tarifa per al transport marítim tampoc no convenç

Pel que fa a la proposta en el descompte per al transport marítim, el Ministeri manifesta que no entén exactament en què consisteix el que reclama el Parlament. En tot cas, planteja dos escenaris possibles i els rebutja. El primer suposaria que Madrid assumiria la totalitat del 50% del descompte (actualment, el Govern en paga la meitat). Això, asseguren, implicaria un sobrecost per als comptes de l'Estat de 6 milions d'euros, per a Balears, i de 27,5 milions, en el cas de les Canàries.

El segon escenari, en canvi, suposaria que el govern central augmentàs fins a un 50% la seva aportació i que l'autonòmic mantingués el seu 25%. En aquest cas, el descompte augmentaria fins al 75%. Una opció que, segons Foment, "caldria plantejar-se si estaria justificada, en la mesura que podria fomentar un ús no eficient del transport".

Cal recordar que De la Serna, en la seva visita a Palma de dia 3 de gener, va assenyalar, precisament que el govern canari planteja un descompte del 75% en els vols interilles. El PP, de fet, s'hi va comprometre per escrit per assegurar-se el suport del diputat de Coalición Canaria (CC) a la investidura de Mariano Rajoy.

De la Serna i Armengol, dia 3 de Gener, al Consolat de Mar.

Finalment, val a dir que, en cap cas, s'esmenta la impossibilitat d'augmentar les despeses amb uns pressupostos prorrogats. Simplement, se cita l'article 134.6 de la Constitució, que estipula que "tota proposició o esmena que suposi un augment dels crèdits o una disminució dels ingressos pressupostaris requerirà la conformitat del Govern (central) per a la seva tramitació".

La nova proposta, gairebé a punt

Mentrestant, els grups parlamentaris continuen fent feina per elaborar una nova proposta de modificació del REB que sortegi el vet del PP. El diputat de MÉS per Menorca, Nel Martí, ha assenyalat, aquest dimecres, que els grups parlamentaris ja disposen d'un document que, calcula, s'acabarà de consensuar la setmana vinent. El nou text, ha explicat, és gairebé calcat al que Madrid va rebutjar. Incorpora, però, una disposició addicional que vincularia l'entrada en vigor de la tarifa plana amb l'aprovació d'uns nous pressupostos. Una vegada que tots els partits hi donin el vistiplau, la proposta seria aprovada en lectura única i d'aquesta manera es remetria a Madrid de la manera més ràpida possible.

Representants de tots els Grup parlamentaris reunits, divendres de la setmana passada per tractar el veto de Foment a la tarifa plana.
stats