Educació preveu l'increment de 350 professors per al proper curs

Els 935 milions de què disposa la Conselleria se centren en els docents, les infraestructures i la recuperació de drets

Un pressupost “continuista”. És el tercer que presenta l'actual Conselleria d'Educació, liderada per Martí March, i s'hi dona visibilitat a certa “consolidació”, deixant enrere el “dèficit educatiu”. Això, si més no, ha expressat el mateix conseller en la presentació dels pressupostos a la Comissió d'Hisenda del Parlament.

Els objectius són aconseguir “l'èxit educatiu” i treballar amb “cohesió”. En total són 935 milions d'euros, 52 més que l'any passat. Tot i ser la segona partida més gran dels 5.000 milions de què disposa el Govern, March ha reiterat que estam “dins un context financer molt determinat”, però es treballa per “assolir els mil milions que la comunitat educativa reclama”.

Els 935 milions d'Educació que semblen poc

Una de les mesures més contundents serà l'increment de 350 professors per al proper curs. Amb aquesta xifra, s'arribarà als més de mil docents nous des del començament de la legislatura. Cal recordar, també, que hi ha 1.000 places d'oposicions per a l'estiu del 2018. “Dona resposta a les necessitats i acords amb els sindicats. Són uns pressupostos que consoliden les plantilles dels centres educatius, que havien estat retallades i hem anat recuperant”, ha remarcat March.

En relació amb els docents, March també ha reivindicat la recuperació de drets. En concret, s'ha referit al pagament els mesos d'estiu als interins que hagin treballat més de cinc mesos i mig, així com el pagament de tutoria i caps de departament. Són mesures incloses a l'acord marc que el Govern va signar amb CCOO, STEI i Anpe. A més, aquests pressupostos inclouen una partida de 300.000 per contractar auxiliars administratius, una mesura enfocada a treure hores de burocràcia a directors perquè es puguin centrar en la pedagogia.

La concertada, com a servei públic

“No som enemics ni adversaris. És un servei públic complementari”. Així ha recordat March la relació del Govern amb l'escola concertada. El conseller ha apuntat que s'han incrementat unitats d'educació especial, així com s'han tingut en compte algunes unitats de les escoles de l'Opus. En aquest sentit, March ha recordat que s'han concertat l'Educació Infantil, la Primària i cinc cursos de vuit de Secundària, donant resposta a les sentències judicials.

Pel que fa a la concertada, March ha reivindicat també la reprogramació del conveni del 2008, que va quedar congelat la passada legislatura. També ha recordat les ajudes a les famílies, com ara que per primera vegada els alumnes de la concertada puguin accedir a les beques menjador. El pressupost per a la concertada és de 189 milions d'euros i creix uns 7 milions respecte de l'any passat.

Infraestructures, principal demanda i proposta estrella

Per a la construcció de nous centres, es passa de 15 milions el 2017 a 26,2 el 2018. És una de les propostes estrella d'aquests pressupostos, que pretén desenvolupar el pla d'infraestructures. Inclou la construcció dels centres de Sant Ferran a Formentera, el CEIP Palma i el CEPA Calvià, així com l'IES de Santa Maria. A més, preveu ampliacions de deu centres i intervencions d'obra menor. “Treballam per incrementar unitats escolars, pel dèficit històric i les noves demandes d'escolarització”, ha apuntat March.

Per altra banda, es millora l'oferta de Formació Professional, amb la incorporació de 48 professors més i 200.000 euros per fer un programa de millora de la competència lingüística en anglès per a l'alumnat d'FP. A inversió en equipament, s'hi destinaran 1,9 milions d'euros.

Pel que fa a la UIB, March ha recordat que l'aportació econòmica augmenta un 6,9%. És de 68 milions d'euros, més 6,9 milions que es dedicaran a la construcció d'un nou edifici que acollirà els estudis de ciències de la salut i uns 2,2 milions per a l'amortització de diverses infraestructures. March ha recordat que es posa en marxa un sistema de contractes programes, per la qual cosa la UIB rebrà més o menys doblers en funció dels resultats obtinguts.

En tecnologia educativa, es destinaran 1,6 milions per a la millora d'equipaments informàtics i digitals dels centres. March ha presentat aquesta despesa com una necessitat “important” perquè la tecnologia entri als centres. Això sí, amb un professorat “preparat per gestionar aquests recursos” i sempre que “s'usin des d'una concepció pedagògica”.

EDICIÓ PAPER 11/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF