Docents i pares aplicaran altres vies d'oposició al TIL

De fet, ja hi ha centres que han obert aquesta batalla quan els consells escolars no han aprovat les modificacions als seus projectes lingüístics que havia fet la Conselleria d'Educació

Els mestres i també els pares discutiren ahir per separat mecanismes per rellevar la vaga -aturada divendres- i mantenir el rebuig al decret de Tractament Integrat de Llengües (TIL). Entre les mesures que es plantegen hi ha la convocatòria de manifestacions i concentracions de protesta i d'actes reivindicatius als diferents centres educatius. També es proposarà a les escoles i instituts que no apliquin el TIL acollint-se a l'ambigüitat que han generat les normes del Govern.

De fet, ja hi ha centres que han obert aquesta batalla quan els consells escolars no han aprovat les modificacions als seus projectes lingüístics que havia fet la Conselleria d'Educació. De moment, la Inspecció Educativa s'ha limitat a dir que les modificacions de la Conselleria estaven ben fetes, però no s'ha ordenat als centres que les apliquin. Només als quatre centres de Menorca (els tres de Maó amb els directors expedientats i el de Ferreries) se'ls ha ordenat a través del Butlletí Oficial (BOIB) aplicar els projectes lingüístics modificats per la Conselleria i rebutjats pels respectius consells escolars.

Com que la Llei Orgànica de l'Educació (LOE), encara vigent, dóna autonomia als consells escolars per decidir sobre els projectes educatius dels centres, aquests entenen que en rebutjar el projecte lingüístic que els arriba de la Conselleria mantenen en vigència el que regia fins llavors i, per tant, anterior a l'aplicació del TIL. En aquesta situació es troben diversos centres, la majoria dels quals s'acolliren a l'antic article 20 del TIL (ara eliminat amb el darrer decret llei) que donava als col·legis flexibilitat en l'aplicació del trilingüisme i els permetia mantenir més hores de català. Les instruccions del secretari autonòmic d'Educació, Guillem Estarellas, eliminaven aquesta permissivitat i provocaren les modificacions, per part de la Conselleria, als projectes lingüístics aprovats a través de l'article 20. Però quan els consells escolars rebutgen aquestes modificacions, es crea una ambigüitat que es pretén aprofitar per no aplicar el TIL.

Els pares, amb els professors

Aquesta fou una de les vies donades a conèixer ahir en l'assemblea de Federacions i Associacions de Pares i Alumnes (FAPA) de Mallorca, que es va fer a l'IES Marratxí. En la reunió, hi participaren 97 associacions de pares i mares de les 180 convocades, una proporció molt elevada en relació a assemblees anteriors. La cita serví per agrair la "responsabilitat" dels docents tant per haver fet una vaga amb l'objectiu de millorar l'educació dels seus fills com per haver-la aturat davant "l'immobilisme" del Govern. Alhora, es posà de manifest que els pares pertanyents a aquestes entitats tenen la voluntat de continuar lluitant, un pic aturada la vaga, contra les polítiques educatives de l'Executiu, però amb altres eines. En aquest sentit, s'apuntà la possibilitat de convocar manifestacions i concentracions o de demanar als consells escolars que es posicionin contra el TIL o que no l'apliquin i retornin al projecte lingüístic anterior.

EDICIÓ PAPER 22/06/2019

Consultar aquesta edició en PDF