EDUCACIÓ
Balears 03/11/2016

"A l'escola fa falta una assignatura: temps lliure"

La Confederació Estatal d’Associacions de Pares i Mares d'Alumnes (CEAPA) demana a tots els professors que no posin deures els caps de setmana perquè "vulneren els drets dels infants" i "generen situacions de desigualtat entre l'alumnat"

C.sastre
2 min
Imatge de la campanya #NoalosDeberes de la CEAPA.

Palma"A l'escola fa falta una assignatura: temps lliure". Per a què serveixen o haurien de servir els deures? Es pot ensenyar el mateix sense deures? El debat sobre com ha de ser l’educació del segle XXI és a l’ordre del dia.

La Confederació Estatal d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes (CEAPA) ha engegat aquesta iniciativa després que Ikea destapàs el debat amb 'Menys deures i més sopars en família', una campanya a tot l'Estat per dir que no, que no hi ha d'haver deures, almenys com els entenem avui en dia. Per això, demanen a tots els professors que aquest mes de novembre no en posin els caps de setmana.

"No es tracta d’un acte de rebel·lia, sinó més aviat d'una proposta que hauria de tenir la complicitat dels docents", diuen.

Motius per eradicar els deures
  1. Són un mètode d'aprenentatge erroni: "Els deures, lluny de fomentar el desenvolupament integral de la persona, són l'herència nociva d'un mètode pedagògic obsolet que està basat en la memorització i en la repetició dels continguts".
  2. Sobrecarreguen l'alumnat. "La pressió institucional provoca una ampliació real de la jornada escolar de l'alumnat, que arriba a límits inacceptables. A vegades, la jornada arriba a superar les 60 hores setmanals".
  3. Suposen una intromissió i ingerència en la vida familiar: "Aquestes tasques, i les conseqüències que suposa no realitzar-les, fan que el temps familiar se supediti a la seva realització, fet que altera i impacta en la manera de comunicació familiar, genera tensions i influeix negativament en el temps lliure i d'oci familiar".
  4. Generen situacions de desigualtat entre l'alumnat. "Existeixen factors –com la quantitat de temps, els recursos econòmics disponibles o la qualificació del coneixement acadèmic dels pares i mares– que influeixen directament en la realització dels deures".
  5. Vulneren els drets dels infants. "L'aprenentatge integral comporta el respecte al temps lliure del nin o de la nina. En aquest sentit, atenent a una visió de l'educació centrada en el desenvolupament de les persones, l'article 31 dels Drets de l'infant estableix que "els estats reconeixen el dret de l'infant al descans i a l'esplai, al joc i a les activitats recreatives pròpies de la seva edat (...) en condicions d'igualtat"".

"El que és important és parlar-ne sense confrontacions, formar part del debat i de la solució com a comunitat educativa. Estam segurs que tots hi tenim molt a dir i molt a aportar", explica el president de la FAPA Mallorca, Vicente Rodrigo, en un comunicat.

stats