COMERÇ

Decathlon obrirà un establiment a Menorca

Malestar entre els comerciants i satisfacció entre els clients potencials

L’arribada de la multinacional d’equipament esportiu Decathlon a Menorca ha generat opinions per a tots els gustos dins el mateix sector més afectat, el comercial. La història ve de lluny. Fa anys que es parla de l’arribada de Decathlon. Un grup d’inversors de la Península va adquirir uns terrenys ubicats al polígon industrial de Maó: una superfície de 3.000 metres quadrats estratègicament propícia per a la implantació d’un negoci d’aquestes dimensions. Tot i que no han transcendit gaire detalls del projecte, segons ha pogut saber l’ARA Balears el grup d’inversors assumirà la construcció de l’edifici i Decathlon explotarà l’equipament mitjançant un contracte d’arrendament. La sol·licitud de llicència ha entrat a l’Ajuntament de Maó, el qual, si compleix tots els requisits i normatives, no posarà entrebancs a l’arribada.

Les primeres reaccions no s’han fet esperar. El president de l’Associació de Comerciants de Menorca (Ascome), Vicente Cajuso, és rotund i afirma que “des d’Ascome ens oposam a les grans superfícies. Defensam els interessos de Menorca, on, per les reduïdes dimensions que té, s’hauria de limitar a un màxim de 800 metres quadrats l’espai de venda de Decathlon. Cal recordar que el Consell Insular de Menorca està elaborant el pla d’equipaments comercials i que hi ha una moratòria que impossibilita l’obertura d’aquests negocis. El problema és que ells varen tramitar la sol·licitud abans de la moratòria i ara no hi podem fer res”.

L’impacte de Decathlon en altres establiments és el principal maldecap de Vicente Cajuso, qui assegura que “evidentment que estam neguitosos, perquè va en perjudici de molts comerços. Decathlon toca diferents camps i afectarà diverses tipologies comercials. Hem intentat que les grans superfícies estiguin limitades en metres quadrats amb l’objectiu de competir-hi en igualtat de condicions, però és un tema complex”, afegeix.

El dia que s’implantin més multinacionals a Menorca serà el final per a molts negocis, i quan tinguin el monopoli posaran els preus que vulguin”. Cajuso també apunta a les institucions públiques, a les quals critica “la deixadesa per no atendre les reivindicacions d’Ascome. Fa anys que demanam una moratòria que reguli l’entrada de les grans superfícies a l’illa. És una llàstima, perquè, a banda de perjudicar l’economia insular, els beneficis d’aquestes multinacionals no quedaran aquí”, subratlla.

El punt de vista crític de l’Associació de Comerciants de Menorca contrasta amb la visió que en tenen alguns empresaris menorquins especialitzats en la venda de productes esportius. Un d’aquests casos és el de Base Deportes Benito. Comerç de prestigi a Maó, el seu propietari, José María Pons, està tranquil per l’arribada de Decathlon i considera que “no cal preocupar-s’hi en excés. El client potencial d’aquesta multinacional ja el té ara. És a dir, molta gent compra en línia el producte Decathlon. És una línia de baix preu, però també de baixa qualitat. Nosaltres treballam amb productes de línia mitjana-alta i el nostre client no demana l’oferta que pot trobar a les grans superfícies. De fet, en alguna ocasió hem realitzat la prova. Treballam amb les dues marques més importants de natació, Arena i Speedo, i quan posam banyadors amb preus econòmics, el nostre client no els accepta. Cada botiga té el seu target ”.

Finalment, Pons sí que reconeix que potser “l’àmplia oferta de Decathlon podrà perjudicar comerços més enllà dels esportius. Articles com bicicletes, busseig, caça o roba infantil són molt potents i probablement el teixit comercial en patirà les conseqüències. Malgrat tot, després de 45 anys he vist moltes maneres de canviar el mercat i la clau és adaptar-se. La nostra companyia conviu amb Decathlon a la Península sense problemes”.

EDICIÓ PAPER 18/05/2019

Consultar aquesta edició en PDF