PALMA
Balears 29/05/2014

Cort s’adona ara que la ciutat vol més espais per a vianants i bicis

Així ho constata el pla de mobilitat, encara sense actuacions concretes

i
Lluís Planas
3 min

PalmaTres anys després de començar l’elaboració d’un Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) i d’haver exercit una duríssima oposició contra la política de mobilitat de la socialista Aina Calvo durant la legislatura anterior, l’actual equip de govern del PP a Cort s’ha adonat ara que allò que més reclamen els ciutadans de Palma és l’obertura de més espais per als vianants. “A tots els estudis i enquestes que hem fet és la qüestió que obté més puntuació amb diferència”, conclogué ahir el regidor de l’àrea, Gabriel Vallejo.

Aquesta conclusió ha duit que el PMUS, un projecte finançat per la Unió Europea conjuntament amb altres ciutats del qual ahir es presentà un avanç amb les línies estratègiques, però encara sense actuacions concretes, plantegi l’objectiu de reduir fins al 2020 el nombre de trajectes en cotxe privat per Palma gairebé un 13%, mentre que l’ús de la bicicleta hauria d’augmentar fins a un 162%; el del transport públic, un 13%, i els trajectes a peu, un 7,7%.

D’aquests objectius i de les línies estratègiques s’haurien de derivar 72 actuacions concretes, però ni l’avanç del pla presentat ahir ni Vallejo varen poder precisar quines seran. El responsable de Mobilitat justificà això perquè “és un pla a desenvolupar en els propers sis anys i que haurem d’anar negociant”. Insistí que vol aconseguir el màxim consens per a l’aprovació del pla durant el mes de juny, però admeté que si es compleix el pla hi haurà d’haver “més carrers habilitats per a vianants, i més carrils bici, augmentar el servei de BiciPalma i potenciar la intermodalitat en el transport públic”.

Respecte de l’objectiu de reduir els trajectes en cotxe privat, explicà que es tracta de “dissuadir la mobilitat no essencial en cotxe”, amb mesures que encara queden per definir, però Vallejo admeté ahir que es podria arribar a valorar la penalització de l’ús del vehicle privat al centre de la ciutat amb actuacions que podrien ser per exemple incrementar el preu de l’ORA per aparcar en aquesta zona. Però a hores d’ara això és una hipòtesi.

Sense tramvia ni flota de l’EMT

El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible no inclou en cap cas la introducció del tramvia urbà com a transport públic abans de l’any 2020. El regidor de Mobilitat ho justificà perquè actualment és un projecte inviable “perquè no hi ha finançament”. El pla sí que preveu com a objectiu potenciar el transport de l’EMT, un 13% els propers sis anys, a més de reduir les emissions contaminants, però Vallejo admeté que no ha estat possible durant aquest mandat trobar finançament per renovar una flota d’autobusos “antiga i contaminant”.

L’equip de govern decidí reunir ahir a la sala de plens de Cort els exbatles i exregidors de Mobilitat per presenar-los l’avanç del PMUS “perquè puguin fer-hi aportacions”. Hi assistiren, entre d’altres, Aina Calvo, Catalina Cirer i Joan Fageda. A la presentació amb ells, tancada a la premsa, no es donaren més detalls que els oferits als mitjans, per la qual cosa algun dels presents va assenyalar la manca de concreció del pla presentat.

La junta de govern aprovà ahir la reorganització dels efectius per posar en marxa la nova policia de barri, ara anomenada comunitària, i en la qual participaran 200 agents de la Policia Local. L’equip de govern destacà que el nou servei permetrà, sense més cost, augmentar la presència horària a les barriades, ara de manera continuada entre les 7 i les 22 hores.

stats