Cort remunicipalitzarà el servei de l'ORA

Es posa en marxa una comissió tècnica per estudiar-ne la viabilitat. Es preveu estalviar més d'un milió d'euros

L'Ajuntament de Palma treballa per gestionar directament el servei de l'ORA. Ho ha anunciat el batle, José Hila, acompanyat pel regidor de Mobilitat, Joan Ferrer, que han explicat que es poden arribar a estalviar més d'un milió d'euros. Actualment, el cost de la gestió externalitzada a l'UTE ORA (formada per Roig Obres, Serveis i Medi Ambient i Dornier-Api Movilidad) és de 5 milions d'euros més un d'IVA, que és el que l'Ajuntament preveu estalviar de manera directa.

Tot i que la decisió ja estava presa des d'abans,  la investigació de l'adjudicació de contractes a l'UTE que gestiona el servei també ha dinamitat l'inici d'aquest estudi. La gestió directa ja era una realitat des dels inicis de la implantació de l'ORA, fins que el 1995 el PP ho privatitzà. Segons Hila, aquesta decisió servirà perquè el servei public funcioni " amb tota garantia".

La comissió tècnica ha de declarar la viabilitat econòmica i jurídica de la proposta. Aquest dilluns es nomena la comissió, la segona passa serà realitzar l'estudi. Després s'haurà d'aprovar provisionalment l'expedient de remunicipalització en el ple i, finalment, s'haurà de dur a terme l'aprovació definitiva. Encara no hi ha dates que determinin aquests tempos d'actuació. Ferrer ha assegurat que es treballarà amb "la màxima celeritat possible". Cal recordar que l'actual contracte amb l'UTE acaba a mitjan juny, tot i que segurament la remunicipalització s'aprovarà més tard.

Subrogació dels contractes

Pel que fa als treballadors de l'ORA, l'objectiu és dur a terme una subrogació. En concret són 180 treballadors els contractats per l'UTE. La intenció, també, de Cort és que l'SMAP pugui gestionar de manera directa els aparcaments de la ciutat. De fet, el 2018 es recuperarà el pàrquing subterrani de la plaça del Rosselló i, un any més tard, el de la plaça Major.

La signatura del decret, aquest dilluns, servirà " per donar transparència a l'actuació" de l'equip de govern, ha recalcat Ferrer. Segons el PMUS del 2014, a Palma hi ha 260.000 places d'aparcament. De l'ORA n'hi ha 12.000, una xifra que es va incrementar força el 2009, ja que abans eren 6.700. Ferrer ha detallat que l'Ajuntament s'ha "emmirallat" a altres ciutats com Barcelona o Las Palmas, on s'ha estudiat el nou model de gestió municipal del servei, i se'ls demanarà "suport tècnic".

EDICIÓ PAPER 11/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF