Balears 02/10/2017

Comença el judici de l’esfondrament del 'Don Pedro' amb l’absència del testimoni principal

La defensa assegura que el cas ha prescrit i la Fiscalia en demana el sobreseïment

Armando Tur
2 min
Talamanca afectada pel vessament

EivissaLa primera jornada del judici del 'Don Pedro' no ha deixat res clar. El capità i el segon oficial s’han culpat l'un a l’altre de l’esfondrament del vaixell d’Iscomar que l’any 2007 va xocar contra l’illot dels Daus, a la bocana del port d’Eivissa. Hi viatjaven 18 persones: 15 formaven part de la tripulació i 2 eren viatgers que anaven rumb a València. Tots ells varen ser rescatats satisfactòriament.

Més catastròfic va ser el vessament de 150 tones de fuel que varen anar a parar, gairebé totalment, a les platges d’en Bossa, Figueretes, Talamanca i els ports esportius de Vila. Ara, deu anys després, la defensa entén que el delicte de danys que es jutja ja ha prescrit, però les acusacions particulars es neguen a reconèixer el formalisme.

L’objectiu del dia era entendre què va passar a la cabina de comandament l’11 de juliol de 2007, però els dos interrogats no ho han deixat gaire clar. Mentre que el capità manté que el segon oficial era qui comandava el timó en el moment del xoc, aquest assegura que el capità li va ordenar canviar la direcció i qui va augmentar la velocitat fins a assolir els 7 nusos, “excessiva” per la zona. Diu que, amb aquests factors, no va tenir temps a reaccionar quan va veure la possibilitat de xocar. De fet, l’advocada de l’acusació ha retret que la trajectòria del vaixell dibuixava una sospitosa ziga-zaga i ha demanat als acusats si allò era “normal”.

Aquest judici durarà fins divendres, però podria caure en absoluta nul·litat si no es presenta el testimoni clau i qui pot resoldre què va passar: qui llavors n'era el primer oficial. De moment no hi ha constància de si compareixerà o no, però l’absència del seu testimoni podria anul·lar tot el procés.

Recordem que l’informe de la Comissió Permanent d’Investigació de Sinistres Marítims fet públic per la Direcció General de la Marina Mercant el 2009 va assegurar que l’origen de l’accident fou el rumb incorrecte de navegació que va prendre el 'Don Pedro' després de desplaçar-se a l’est de la ruta adequada. Malgrat això, no s’aclaria per què va enfilar rumb a Mallorca tot just sortir de la bocana del port si havia d’anar cap a València.

La Fiscalia demana el sobreseïment del cas, perquè no veu indicis de delicte contra el medi ambient, però l’acusació particular, formada per un total de 20 empreses, reclamen indemnitzacions per més de 2,2 milions d’euros i multes de 9.600 euros per als dos acusats.

stats