SANITAT

El Col·legi d’Infermeria atén 350 consultes jurídiques a l’any

El 30% té a veure amb intrusisme i invasió de competències

La possible negligència, la invasió de competències i l’intrusisme són els principals motius que generen les consultes als serveis jurídics del Col·legi Oficial d’Infermeria de les Illes Balears (Coiba), unes 350 per any. Només un 3% té a veure amb acusacions de mala praxi, segons informa Rosa Maria Hernández, presidenta de l’entitat.

Les consultes jurídiques dels professionals d’infermeria s’han incrementat els darrers temps, fins a arribar a les 350 actuals per any, fet que Hernández lliga a les retallades en mitjans i personal que ha sofert la sanitat balear i que es tradueixen en una major càrrega de feina per al col·lectiu que representa. Com a conseqüència, “el risc que hi hagi errors creix exponencialment”, explica.

Tot i així, la presidenta del Coiba destaca que només un 3% de les 350 consultes anuals té a veure amb una possible negligència durant el servei. Un percentatge major de consultes als serveis jurídics, un 30%, està relacionat amb la invasió de competències o intrusisme, situacions que es poden produir quan a un infermer se li encomana una tasca per a la qual no està acreditat. La resta de consultes solen ser de caràcter administratiu, indica Hernández.

Aquesta setmana, el Coiba ha acollit una sessió informativa sobre la responsabilitat civil dels infermers per atendre els dubtes del col·lectiu. Els col·legiats disposen d’una assegurança independentment del fet que el centre on facin feina en tingui contractada una altra. Rosa Maria Hernández puntualitza que aquesta duplicitat és necessària per poder defensar l’infermer en cas de conflicte d’interessos amb l’empresa.

La possible inhabilitació

La inhabilitació del professional sol ser un cas excepcional, però “no vol dir que tothom treballi perfectament”, comenta la presidenta del Col·legi. Sobre aquesta qüestió, Hernández apunta que la correcta feina dels infermers no depèn només de la seva professionalitat, sinó que també hi influeix un entorn de treball adient que fomenti les bones pràctiques, un bon lideratge per part del coordinador, els mecanismes de control i protocols d’actuació, a més del nombre de pacients assignat. “En aquests moments, deixa molt a desitjar, el sistema sanitari”, assegura la infermera. “Tot cau sobre el professional i això deixa una mica a l’atzar que tingui les condicions per poder exercir aquest control”, afegeix la representant dels infermers.

En cas d’una denúncia, es recomana que el treballador implicat ho posi en coneixement de l’empresa asseguradora o del Col·legi d’Infermeria tan aviat com sigui possible. Una vegada comunicada la denúncia, els advocats estudien el cas, que pot arribar a judici i que, en les situacions més greus, pot acabar amb una inhabilitació de l’infermer o infermera. Són casos excepcionals, torna a remarcar Hernández.

“Els professionals de la salut tenen una característica especial, en el seu cas: el que està en joc és una cosa molt important”, recalca Rosa Maria Hernández.

EDICIÓ PAPER 13/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF