CORRUPCIÓ CARRETERA DE MANACOR

Cas Peatge, un macroprocés per corrupció per al jurat

13 acusats, 41 milions desviats i diversos presumptes delictes compliquen el cas

El cas Peatge, el procés pel desviament de més de 41 milions d’euros públics del projecte de desdoblament de la carretera Palma-Manacor quan Unió Mallorquina era al davant del Consell de Mallorca (legislatura 2003-2007, amb Jaume Matas com a president de la Comunitat), serà el primer macrojudici de corrupció de Balears que enjudiciarà un jurat popular integrat per ciutadans de les Illes.

Tot i que és cert que l’expresident del Govern Jaume Matas ja fou jutjat i condemnat per un jurat per un delicte de suborn (per la contractacio de la seva dona per un hoteler com a regal a Matas), el judici pel cas Peatge serà la primera gran causa per corrupció que quedarà en mans d’un jurat popular. Però no serà l’únic, perquè en vindran d’altres, com el suposat cobrament d’un suborn de com a mínim 4 milions per la venda dels terrenys de Can Domenge (també amb UM al capdavant del Consell), que serà igualment jutjat per un jurat popular.

Sempre que no hi hagi recursos de les defenses -que reclamin que el cas sigui vist per un tribunal professional- i que aquests no siguin estimats, seran els ciutadans els que decidiran la sort de la cúpula d’Obres Públiques i Carreteres del Consell quan se n’encarregava la desapareguda UM, amb l’exconseller Antoni Pascual com a capdavanter d’un total de 13 acusats.

La magistrada instructora del cas Peatge, Ana San José, ha acordat l’inici del procediment del jurat perquè veu indicis de delictes continuats de malversació de cabals públics i de suborn, delictes que són competència del tribunal del jurat. En aquest cas, la magistrada entén que també es poden haver produït, connectats amb els dos anteriors, delictes de falsedat documental i frau a l’administració.

Vista prèvia

El proper 28 d’abril, tots els imputats han de comparèixer en una vista prèvia, en la qual se’ls informarà dels delictes que se’ls imputen i en la qual les seves defenses podran al·legar el que estimin oportú.

Antoni Pascual, exconseller d’Obres Públiques; Gonzalo Aguiar, exdirector de Carreteres; Francisco Orejudo, responsable de l’obra de desdoblament de la carretera Ma-15; i els responsables de la UTE que executà les obres, Jaime Mascaró, Jerónimo Gutiérrez i José Javier Navarro, a més d’una sèrie d’empresaris (que es beneficiaren dels doblers desviats) són els imputats. Serà l’escrit d’acusació del fiscal el que concretarà els delictes que s’imputen a cada un i les penes que es reclamen per a ells.

Segons la magistrada, es pogueren arribar a desviar fins a 41 milions de fons públics. La carretera estava pressupostada en 50 milions i en costà més de 90. Els doblers es destinaren, en part, a pagar obres particulars. Tot això, sense oblidar l’exigència de pagaments a empresaris si volien tenir una sortida a la nova carretera i altres irregularitats que es ventilaran en el judici del cas Peatge, que va esclatar quan algunes d’aquestes persones a les que s’exigiren pagaments irregulars ho denunciaren.

Fonts jurídiques apuntaren ahir que es tracta d’un cas de certa complexitat per ser vist per un jurat popular, tant pel nombre d’acusats com per la sèrie de delictes que se’ls imputen. Fins ara, els judicis amb jurat per casos de corrupció que s’han vist a Balears es referien a un únic fet, per exemple la contractactació de l’esposa de Matas per part d’un hoteler, una contractació que el jurat va entendre que era fictícia i que, en realitat, es tractava d’un regal a Matas per ser el president.

En el cas Peatge, són molts els fets i protagonitzats per una pluralitat de persones, alguns dels quals estan connectats entre si. Serà molt més complicat el judici, perquè s’han d’atendre més testimonis i també s’incrementarà t la dificultat de valoració de la prova i l’eventual responsabilitat de cada un d’ells a l’objecte del veredicte.

EDICIÓ PAPER 20/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF