MODEL ECONÒMIC

Balanç d’una temporada turística rècord

Les dades d’ocupació hotelera, les queixes per la saturació i la precarietat laboral: protagonistes
Balanç d’una temporada turística rècord

Arriba la segona quinzena de novembre i, a diferència de fa uns anys, quan la temporada turística acabava el setembre, més del 50% de la planta hotelera continua oberta. I això després de passar un estiu registrant dades d’ocupació superiors al 90%. El nombre de viatgers que arriben a les Illes tant per mar com per terra ha augmentat durant els mesos de màxima afluència turística, però també a la primavera i a la tardor, amb xifres que esmicolen totes les estadístiques anteriors.

Ha augmentat la rendibilitat hotelera, el volum de vendes dels comerciants i la recaptació per part del Govern (que, a més de la part que li correspon de l’IVA i de l’IRPF dels treballadors contractats, ha recaptat 33 milions durant el primer estiu de recaptació de l’impost del turisme sostenible), però els sindicats adverteixen que també ha crescut la precarització laboral i recorden que un de cada tres contractes investigats per Inspecció de Treball han estat fraudulents.

Pel moviment ecologista, aquesta darrera temporada alta també ha suposat males notícies per al territori balear, que s’ha posat “al límit” i que ha sofert setmanes de massificació tant a les ciutats i els pobles turístics com als espais naturals i a les infraestructures viàries de les Illes.

Les opinions, per tant, sobre els beneficis i els perjudicis que ha tingut la temporada per a la ciutadania balear són dispars. Mentre que aquests mesos s’han arribat a concentrar fins a vuit creuers al port de Palma, els treballadors de l’aeroport de Son Sant Joan han organitzat protestes denunciant les seves condicions laborals. De fet, Pep Ginard, secretari general de FSC-CCOO, recorda que l’hoteleria no és l’únic sector precaritzat per la temporada turística, ja que el 35% dels treballadors del servei de handling de l’aeroport tenen contractes temporals i a temps parcial.

Enmig d’aquesta conjuntura, i amb una societat civil cada vegada més crítica amb la gestió del turisme de masses a les Balears, les administracions prometen mesures que diversifiquin el model productiu i que acabin amb la dependència econòmica de les Illes respecte del turisme.

D’altra banda, les partides pressupostàries destinades a la promoció de les Illes Balears com a destinació turística, així com l’allargament de la temporada, les inversions que es faran a partir de la recaptació de l’ecotaxa i la regulació, tant del lloguer turístic com del tot inclòs, passen a ser, a partir d’ara, els protagonistes d’aquesta temporada baixa.

La demanda del lloguer turístic ha crescut un 64% respecte del 2015

El lloguer turístic i la seva regulació han estat un dels grans protagonistes de la temporada turística d’enguany. Juan Estarellas és president d’Aptur, l’associació d’apartaments turístics, i assegura que enguany la demanda ha estat un 64% més alta que l’any passat.

Sobre l’oferta, el que ja se sap: “No podem saber quanta n’hi ha”. Estarellas afirma que el 70% de les 45.000 places de lloguer turístic disponibles actualment són irregulars i, per això, critiquen haver “d’esperar que el Govern faci la passa per regular-lo” i que, així, surti tota l’oferta que ara mateix no està regulada. “En cas que no ho regulin”, critica Estarellas, “ens trobarem, d’aquí a uns anys, quan la situació en molts dels països de la Mediterrània s’hagi solucionat, que a les Balears haurem perdut competitivitat”. A més, recorda que un estudi publicat per ESADE assegura que un 30% dels turistes que s’està en habitatges de lloguer turístic canviarien de destinació si no haguessin de canviar l’allotjament.

Al marge de l’arribada de la regulació o no, des de l’Associació d’apartaments turístics valoren positivament la temporada i en fan un “bon balanç”. “A la World Travel Market hem vist vuit nous portals per contractar aquesta activitat”, recorda Estarellas, que adverteix que “no es pot dir ‘no’ a allò que ja ha esdevingut una realitat”.

Creix la despesa turística a la restauració, però no als comerços

“Ha augmentat el volum de vendes, però no tant com el volum de turistes”, explica Bernat Coll, president de Pimeco. A més, el creixement de vendes s’ha produït, segons Rafel Ballester, president d’Afedeco, “de manera dispar” tant pel que fa a les zones com pel que fa als sectors. Les patronals recorden que, a les zones on hi ha molta oferta de lloguer vacacional, els comerços s’han beneficiat especialment de l’augment de turistes, uns visitants que, segons Coll, “veuen més l’illa i tenen més poder adquisitiu”.

Tot i així, el comerç del centre de Palma encara és el gran beneficiat del turisme durant aquesta temporada, de la mateixa manera que al sector de la restauració. Alfonso Robledo presideix l’Associació de restauradors de Mallorca i explica que, en qualsevol cas, la ciutat “funciona molt bé tot l’any”. Tot i així, Robledo assegura que aquesta temporada els turistes “han gastat més” i que, de fet, “s’ha notat la sortida de la crisi, perquè han crescut els consumidors que vénen de la Península i també els residents”. El canvi s’ha notat, segons Robledo, durant la primavera i la tardor, ja que durant l’estiu “estava tot ple, com l’any passat”. De fet, el 2015 ja va ser “millor” que el 2014 i un dels aspectes en què més s’ha vist aquesta millora és en la contractació, que ha crescut un 12%.

“Ens hem tirat a la piscina amb els dits creuats a veure si aguantava tot”

El GOB ho té clar: “Aquesta temporada ha estat una desmesura”. Margalida Ramis, la seva portaveu, considera que “ens hem tirat a la piscina amb els dits creuats, a veure si aguantava tot”. Els cotxes de lloguer, la gestió dels espais naturals, la qüestió del lloguer vacacional i els problemes amb els recursos hídrics són algunes de les crítiques que el grup ecologista fa al Govern, que està actuant amb una “irresponsabilitat total” perquè “continua promocionant el turisme”.

Sobre la impossibilitat de limitar els turistes que arriben a les Illes, Ramis considera que és una “excusa”, perquè el Govern “té sobirania per aplicar límits”, com augmentar els impostos als cotxes de lloguer. “No s’ha de regular només des de les polítiques econòmiques i turístiques”, recorda, “sinó també des del punt de vista de la conservació del territori”.

El Govern creu que ara toca “fer una reflexió” sobre el turisme

“Necessitam fer una reflexió i analitzar com volem que sigui el nostre futur”, assegura Pilar Carbonell, directora general de Turisme del Govern. “Si es miren les xifres, la temporada turística ha anat bé, però el balanç depèn del que estiguis valorant...”. Per Carbonell, al Govern són “molt conscients” que encara queda “molta feina per fer” perquè, “entre molts d’altres aspectes”, es dóna la situació que “cada any ve més gent, encara que no creix la despesa mitjana per turista”, circumstància que dificulta que l’economia de les Illes es beneficiï de la seva arribada.

Sobre la posada en marxa de l’impost del turisme sostenible (que va entrar en vigor el juliol), la directora general assegura que “no ha provocat grans problemes ni queixes” i que, a més, “ara comptam amb uns doblers per invertir a la nostra comunitat que abans no teníem”. Pel que fa a la regulació del lloguer turístic, critica la pressió: “Tenir molta pressa per fer l’esborrany és un error. Hem de fer-ho bé”. Considera que es tracta de la “qüestió més complicada que hi ha damunt la taula”, tant a les Balears com a “moltes altres ciutats i paï- sos del món”, i recorda que “és una realitat que existeix, que es pot regular però no aturar” i que, per tant, “ens hi hem d’implicar tots.

Falta de personal, precarització laboral i incompliment de convenis

Pels sindicats, els rècords de la temporada turística han significat un augment de la contractació precària i inestable, a més d’augmentar les càrregues de feina dels treballadors per una falta de plantilla que pogués fer front a la demanda de serveis. Per Ginés Díez, secretari general de la Federació de comerç, hosteleria i turisme de CCOO de les Balears, “moltes empreses no han complert els convenis i, de fet, hi ha hagut més denuncies que mai”. Es tracta d’una opinió compartida per Antonio Copete, de la Federació de serveis, mobilitat i consum de UGT, que denuncia un “excés de contractació temporal que hauria de ser indefinida”.

La precarització de les condicions laborals s’ha produït, segons els líders sindicals, en tots els sectors relacionats amb l’activitat turística (“no només per a les cambreres de pis, tot i que són un col·lectiu molt vulnerable”, assegura Díez). Per això, l’allargament de la temporada és “una bona notí- cia”: els contractes s’allarguen i els treballadors temporals cotitzen durant més mesos, fet que després els dóna protecció durant les èpoques que estan a l’atur. Segons Copete, la temporada ha estat “excel·lent per als hotelers, però no ho ha estat per als treballadors balears”, ja que “el pastís del turisme només es reparteix entre els empresaris i quan vulguem actuar serà tard”.

Els establiments hotelers tanquen més tard i obriran abans l’any que ve

Després d’un estiu amb les millors dades d’ocupació hotelera de l’Estat, la Federació Hotelera de Mallorca té unes “bones previsions” per a l’hivern. La seva presidenta, Inma de Benito, assegura que aquest cap de setmana encara hi ha més del 50% de la planta hotelera de l’illa oberta. A més, les previsions d’obertura s’han anticipat respecte d’altres anys: “El mes de febrer es preveu que comenci a operar al voltant del 45% o el 50% de l’oferta”, explica de Benito.

Amb aquestes dades, la presidenta dels hotelers assegura que es “verifica que l’aposta per la inversió que s’ha fet des del sector empresarial està donant els seus fruits i aportant valor social a l’economia”, ja que “mantenir les portes obertes dels establiments també manté els llocs de feina i dinamitza el sector econòmic”. De Benito considera que el sector hoteler continua en un “procés de millora contínua” cap a la “sostenibilitat social i econòmica del model turístic”.

EDICIÓ PAPER 09/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF