Microsites 15/03/2021

Rosa Togores: "Hem de tornar a l'origen i perdre la perspectiva que com més gros, més bo és"

5 min
Rosa Togores a la tenda de Be Fructus.

PalmaRosa Togores Martínez va néixer a Palma i es considera una amant de Mallorca i del bon menjar. Va estudiar ciències polítiques i ara viu entre Palma i Barcelona, on fa feina com a assessora de planificació estratègica i millora de serveis públics de la Diputació. Tot i això, les ganes de compartir els ingredients locals i de tornar a l'origen va fer que el mes d'agost passat iniciàs, juntament amb la Neus, la seva germana i l'Alba, la seva dona, el projecte gastronòmic Be Fructus, amb el qual acosten, en forma de capsa, productes locals i de proximitat.

Com va començar aquest projecte?

— Be Fructus va començar bàsicament perquè la meva germana, la meva dona i jo som tres persones molt inquietes i sempre tenim ganes de crear i fer coses noves. Volíem trobar la manera d'acostar el producte local i mediterrani a la gent i vàrem pensar a preparar capses de berenars i vermuts que es poguessin regalar.

En quin moment vàreu tenir aquesta idea?

— Va ser al principi de la pandèmia, quan el meu pare va fer els anys i entre la meva germana i jo vàrem decidir regalar-li una capsa de berenar. Realment va ser aquí quan va sorgir tot, perquè vàrem estar cercant molt i no trobàvem res a Mallorca mínimament decent. Finalment, en vàrem trobar un, però quan ho va obrir, ens va caure l'ànima als peus, perquè tot era brioixeria industrial i tot estava envasat amb plàstic. En aquest context covid, vàrem pensar a posar en marxa una alternativa per aprofitar la qualitat dels productes de Mallorca i la proximitat que tenim. Al final, encetàrem l'aventura entre el mes d'agost i setembre.

Per què vàreu decidir combinar la vostra feina a la Diputació amb Be Fructus?

— Les dues coses, si ho mirau bé, tampoc estan tan separades. Sempre he tingut una vocació de servei públic i he volgut que la feina que jo faci tingui un impacte directe en la millora de la societat en la qual vivim, i en certa manera Be Fructus també intenta contribuir a això, perquè volem canviar una mica el tipus de societat que tenim.

El projecte va començar en plena pandèmia? No vàreu tenir dubtes?

— No, la veritat és que no. Què hi podíem perdre? La inversió econòmica que suposava tampoc era gaire alta perquè realment aquest projecte requeria temps i esforç i totes tres vàrem apostar per això. Com que teníem ganes de fer-ho, encara que hi hagués un risc, vàrem decidir continuar i veure què passava.

A més de la gastronomia local, també feis col·laboracions amb petits comerços com Mamailo i la llibreria Drac Màgic.

— Jo crec que neix de la base del projecte, perquè volíem aportar i donar valor a la comunitat on estam, no volem restar. Per això, tant el producte fresc com la resta tenen el nom propi de les empreses i els comerços que comparteixen la mateixa filosofia 'eco' i sostenible que nosaltres. A més, volem fer una passa més enllà i vendre no només aliments, sinó també experiències, per això a la web hi ha la secció 'Més que menjar', on hi ha productes d'artesans de l'illa que ens agraden i que amb nosaltres tenen un canal més per vendre'ls.

Creis que l'Ajuntament de Palma i les diferents institucions intenten ajudar el petit comerç? Què trobau de les ajudes que estan donant?

— Si jo vaig a Barcelona i deman ajudes per a un projecte liderat per dones menors de 40 anys, que aposten per productes locals i que ho fan online, segurament en rebria. Però quan vaig arribar a Palma, ho vaig veure molt complicat. Per a projectes liderats per dones no hi ha gairebé res i per al comerç de proximitat i per a productes locals no n'hem aconseguit trobar, perquè la majoria són per als establiments. És cert que en l'àmbit institucional s'aposta pel consum més local, però en l'àmbit d'ajudes ara mateix no en tenim. Igualment les bases per demanar les ajudes o les subvencions són extremadament complicades.

Creis que us ha afectat el fet de ser una empresa online?

— Quan ens vàrem posar en marxa, va ser molt complicat xerrar amb l'administració per saber quins permisos ens havien de donar i que entenguessin el nostre model de negoci. Nosaltres venem productes locals i de proximitat, però no tenim una venda directa i això ens deixa en uns llimbs, ja que està molt poc regulat aquí.

Quin és l'objectiu de Be Fructus?

— Hem de tornar a l'origen i hem de perdre la perspectiva que com més gros, més bo és perquè, si no, ens carregam l'essència de la nostra comunitat i la nostra gastronomia. Les coses petites són petits tresors i en certa manera els donam veu perquè hi creim i és el model de consum que nosaltres també feim. Volem sumar de manera participativa.

Quina importància tenen les xarxes per vosaltres?

— Són la nostra base, perquè som un negoci cent per cent online. Totes tres tenim una feina paral·lela i avui en dia per nosaltres no tenia sentit obrir un local esperant que hi entri gent i només hi anam quan hem de preparar les comandes. Per això, si no tenim visibilitat a través de les xarxes socials, no en tenim.

Us va angoixar això?

— En un començament ens va angoixar bastant, perquè cap de les tres som especialistes i no volíem ser unes preses de les xarxes. Per nosaltres és la premissa i el nostre canal principal.

Una de les capses preparades de Be Fructus.

Quines són les bases fonamentals del vostre projecte?

— Per una part hi ha el paper de la dona, perquè sempre ens hem trobat límits i encara ens queda molt per superar tant en llenguatge sexista com en el sostre de vida. Després tenim com a base que els productes siguin ecològics, i això és tot un repte. Per nosaltres és fonamental per impulsar un model de consum més sostenible i en certa manera té un punt de contradictori amb el nostre negoci, perquè consumeixes en el moment. És per això que hem intentat trobar una coherència evitant els plàstics i els envasos d'un sol ús.

Heu aconseguit que tots els productes siguin ecològics i eliminar el plàstic de les vostres capses?

— Hi ha productes que encara no són ecològics, però sempre cercam alternatives. Quant a sostenibilitat, és cert que hem aconseguit molts d'envasos reutilitzables i sostenibles. Ara mateix és un repte diari trobar productes amb envasos sostenibles com ens passa amb les galetes d'oli, que encara no hem trobat ningú que les vengui sense plàstic. És cert que hi ha alguns productes, com la llet d'ametla i les patates, que com que no els hem trobat aquí amb les característiques que volíem, les duem de Múrcia i de Barcelona.

Com ha estat l'acollida?

Estam molt contentes. El fet de ser un negoci online fa que costi molt que la gent et conegui, però els proveïdors i els nostres consumidors estan contentíssims amb el projecte. Molts de clients han repetit i alguns ens han telefonat per donar-nos l'enhorabona. Al final el que volem és tornar a donar valor a la paraula gurmet i fugir dels productes estrella i de la brioixeria industrial, per això renunciam a la nostra comoditat per poder donar en una única capsa productes que costa molt trobar junts.

stats