Toni Perelló: "La clau és ensenyar d'acord amb el que dicta l'actualitat i els interessos dels alumnes"

Aquest mestre d'Educació Infantil explica com s'ha hagut d'adaptar al teletreball i parla dels problemes i dels reptes que té el model educatiu actual

T. Crespí
4 min
Toni Pereló és mestre d'Educació Infantil i treballa al CEIP Es Vinyet d'Andratx.

PalmaToni Perelló és mestre d'Educació Infantil al CEIP Es Vinyet d'Andratx. Amb 10 anys d'experiència com a docent, aquest jove mallorquí exposa com ha afectat la crisi del coronavirus la seva professió i parla del present i futur de l'ensenyament a les Balears.

Quina és la vostra experiència com a mestre d'Educació Infantil?

Fa 10 anys que faig feina com a docent. Vaig estar quatre anys a Eivissa, tres a Formentera i ara ja en fa tres que estic a Mallorca. He estat en diversos centres, la qual cosa m'ha anat molt bé per veure diferents maneres de fer feina i tenir l'oportunitat de treballar amb molts mestres. Actualment treball al CEIP Es Vinyet d'Andratx, on enguany he complert el meu segon any al centre.

Què és el que més us agrada de la vostra professió?

Hi ha moltes coses que m'agraden. El contacte amb els alumnes, les seves aportacions... Aquesta professió, a diferència d'altres, és molt dinàmica, ja que ens permet fer coses diferents constantment. Una de les coses més gratificants és veure l'evolució dels infants, sobretot quan observes els seus aprenentatges. Consider que la tasca del docent és una de les feines més agraïdes que hi ha.

I el que menys?

Tal vegada l'aspecte que menys m'agrada seria el tema més burocràtic, en el sentit d'haver d'emplenar la documentació que se'ns demana sobretot a principi i final de curs: fer les programacions, inventari, memòries... No obstant això, és una cosa necessària per a un bon funcionament i organització del centre; per tant, compensa fer-ho.

La pandèmia del coronavirus ha afectat tots els àmbits de la societat. Com heu afrontat aquests mesos de teletreball?

Han estat mesos durs perquè ningú pensava que es produís una pandèmia d'aquesta magnitud. Per mi ha estat molt important l'establiment d'horaris, atès que durant el confinament no es podia sortir de casa. El fet de tenir un horari establert m'ha ajudat a poder afrontar-ho millor. El teletreball ha estat una novetat a la qual ens hem hagut d'adaptar tan aviat com ha estat possible i m'he hagut d'autoformar per aprendre a utilitzar aplicacions tecnològiques de caràcter educatiu.

Heu mantingut el contacte amb els alumnes?

Directament amb els alumnes no, ja que a aquestes edats no són prou autònoms per dur a terme videoconferències amb ells. No obstant això, amb les seves famílies sí que he tingut un contacte constant. Abans del confinament ja teníem en funcionament una aplicació educativa que em permetia poder posar-me en contacte amb les famílies, cosa que ha facilitat la meva tasca.

Estan els docents i els alumnes preparats per adaptar-se a aquesta nova forma d'ensenyament?

Ningú estava preparat per a aquesta situació, però malauradament alumnes i docents ens hi hem hagut d'adaptar. Pens que no estam preparats per a aquesta nova manera d'ensenyar, es necessita formació. També crec que aquesta forma d'ensenyament "virtual" mai podrà substituir la relació que s'estableix en una aula entre l'alumne i el docent. La nostra feina necessita un contacte presencial i afectiu.

Creis que aquesta crisi sanitària i social pot suposar un abans i un després en el món educatiu?

Sens dubte. Consider que s'han de tenir en compte aquestes situacions encara que no siguin gaire habituals i han de servir de precedent. S'ha d'estar preparat per a qualsevol altre moment d'aquesta magnitud.

Els sindicats estan en contra de tornar als centres abans de setembre i mostren rebuig al fet d'ampliar les tutories presencials en la fase 3. Quina és la vostra opinió sobre aquesta qüestió?

És una situació difícil de gestionar. Fer tutories de 10 alumnes en Educació Infantil quan queden dues setmanes per a la fi del curs sembla una cosa ineficaç i innecessària. El primer de tot és la salut, així i tot puc entendre el posicionament d'alguns sectors que volen que els infants ja vagin a l'escola, pel tema de la conciliació familiar, però no hem d'oblidar que no es pot fer a qualsevol preu, atès que els infants són un possible focus d'infecció amb gran càrrega vírica. Aquestes tutories les enfocaria més per a orientació i resoldre dubtes puntuals relacionats amb l'aprenentatge.

Quins escenaris us han plantejat amb vista al pròxim curs?

Ens han comunicat que hem d'elaborar un pla de contingència que considera tres escenaris possibles: classes presencials, classes amb teletreball/virtuals (confinament) i classes semipresencials (un petit grup d'infants presencial i l'altre grup a través del teletreball). S'han de tenir en compte totes les possibilitats per encarar el curs que ve amb les màximes garanties.

Què canviaríeu del model educatiu actual?

La principal problemàtica són les ràtios que tenim a les aules. Si volem oferir una educació de qualitat, s'haurien de minvar de manera considerable. Ara més que mai ens hem d'adaptar a la realitat educativa, amb el principal objectiu de maximitzar els recursos de què disposam. El model educatiu ideal pot ser una utopia, partint que cada escola té unes característiques úniques i que un model en un centre pot anar molt bé i potser en un altre no funciona. La realitat és que estam en una societat en què cada vegada més la tecnologia impregna el nostre dia a dia. La clau és ensenyar d'acord amb el que dicta l'actualitat i els interessos dels alumnes. Els infants d'ara no són els mateixos que fa 5, 10 o 15 anys i, per tant, les necessitats han canviat. Hem d'adaptar-nos al present, de manera que es plantegin tasques en què l'alumne senti una certa curiositat i il·lusió, la mateixa que tenim tots els docents i que ens dirigeix a treballar i millorar amb l'objectiu de donar un ensenyament de qualitat.

stats