Sven Rasch: "Els hotels boutique han ajudat que Palma torni a brillar"

L'alemany dirigeix l'establiment més cèntric de Ciutat i destaca la importància dels petits negocis a l'hora de dinamitzar la vida al centre històric

Sven Rasch va néixer prop de la ciutat alemanya de Dresden. Va estudiar Hostaleria a Munic, però posteriorment va treballar a Londres un any i mig amb l'objectiu d'aprendre anglès. Més tard va estudiar vuit anys a Suïssa, “el lloc al qual calia anar per aprendre hostaleria i que suposava un plus ja que era una referència en el sector”. També va passar uns mesos a França, fins que fa 18 anys l'amor i les ganes d'aprendre espanyol el varen dur fins a Mallorca. A l'illa ha treballat en diversos hotels de luxe com Relais Chateau de Cala Sant Vicenç, Son Brull, Puro Hotel i Relais Chateau de Valldemossa. Des de fa dos anys dirigeix l'Hotel Cort de Palma, situat just davant l'Ajuntament de Palma.

Com és passar de dirigir un hotel de Valldemossa a un en ple centre de Palma?

No ha estat difícil. Ja havia estat molts anys al centre, al Puro Hotel, així que conec el terreny. També visc a Palma i m'encanta. El tipus d'hotel i el client és diferent, encara que en tots dos casos es tracta d'hotels de luxe. La principal diferència és que a Valldemossa el client es queda una setmana o dues, mentre que a Palma vénen per a tres o quatre nits. Són estades més curtes. En el de Valldemossa els clients usaven la piscina i feien excursions a la platges o a les muntanyes. Aquí tenim un client que cerca més les visites culturals.

Com es veu la massificació turística des d'hotel més cèntric de la ciutat?
 
Dic habitualment que estam en el km 0 perquè aquí comença la ciutat i els turistes que visiten Palma en algun moment trepitgen aquesta plaça. Hi ha dies que tinc problemes per travessar la plaça en anar des de l'oficina a l'hotel. Fins i tot, alguns clients tornen al migdia a l'hotel per fer una pausa perquè hi ha tanta gent a Palma que prefereixen sortir a fer visites en un altre moment. No obstant això, la veritat és que no ens arriba un 'feedback' negatiu per part del client. La gent està relaxada i té temps, no troben un problema important les aglomeracions o les esperes. No és el mateix que el resident que ha d'anar a algun lloc i tanta gent li dificulta la mobilitat. Els comentaris negatius els escoltes més dels residents. De vacances vas d'una altra manera.

Estan canviant els hotels boutique l'aspecte i la vida del centre de la ciutat?

En certa manera, sí. L'hotel de la Llotja, Puro Hotel, va ser el primer establiment de disseny. Ara tenim a Palma 32 hotels boutique. Amb ells, el que fa uns anys era especial ara és gairebé normal. Aquest segment està una mica sobresaturat. Es nota que hi ha més oferta. Em sembla bé que hi hagi una oferta àmplia, el que passa és que també han obert establiments de luxe de cinc estrelles que han apuntat a preus bastant alts i ara els han hagut de baixar. Aquesta baixada de tarifes afecta els de quatre superior o quatre estrelles, que s'han d'acomodar al mercat. 

Quina oferta cerca el client del vostre establiment? 

Tenim instal·lacions que no només conviden a estar sinó a viure. L'hotel disposa de 16 suites, quatre superiors. Són suites de tipus estudi. Els clients busquen el servei personalitzat i saben que és més fàcil obtenir-lo en petits hotels. Tenim un ambient elegant però relaxat i casual, en la millor ubicació possible. Per això, els nostres clients són una mescla tant de visitants de negocis, com d'uns altres que volen passar uns dies de vacances a Palma o gent que busca un pis una casa a l'illa i s'allotja amb nosaltres. Escandinaus, anglesos, alemanys, molts de nord-americans i nacionals. És molt habitual que un grup que ha llogat una finca al camp després vingui al nostre hotel a passar tres o quatre nits per conèixer la ciutat.

Què aporten aquests hotels urbans a la ciutat?

A Palma fa anys molts edificis estaven abandonats i gràcies a les fortes inversions s'han convertit en palaus urbans. D'alguna manera es pot dir que els hotels boutique han ajudat que Palma torni a brillar. L'Hotel Cort n'és un exemple. Molts racons de Palma eren llocs foscos i amb poc ambient i gràcies a aquests hotels urbans ha tornat l'ambient a la ciutat. Això també ha revaloritzat aquestes zones. Alguns comerciants de la ciutat i residents han donat les gràcies als propietaris del nostre hotel per la inversió realitzada.

Aquesta revaloració també és un problema per als residents, no?

Tot sempre té dues cares. El la ciutat existeixen molts problemes que és necessari pensar com es poden solucionar. Cal millorar algunes infraestructures i aconseguir un bon equilibri entre la gent que viu aquí i els turistes. Per exemple, un bon servei de transport públic ajudaria no només a millorar la situació del turista sinó també del resident. Eliminaríem cotxes i els residents podrien accedir millor al seu treball.

Quins avantatges competitius té la ciutat?

La combinació d'atractius culturals, l'ambient mediterrani, la gastronomia… hi ha pocs llocs on es pot menjar tan bé a un preu adequat. És una ciutat que combina molts factors turístics i un dels millors llocs per viure. Tenim instal·lacions i molta cultura per visitar. Possibilitat de fer 'hiking' als voltants, anar de compres, etc. És una ciutat amb molta oferta i variada, tant a l'estiu com a l'hivern. 

Es nota a l'hotel quan coincideixen diversos megacreuers a Palma?

Sí que ho notam, però també és cert que ha tingut efecte la idea que que els creueristes es distribueixin per diferents punts de la ciutat. Va ser un bon pas per no saturar el centre.

Es tracta d'un bon client?

Com que tenim una terrassa, aquests dies en què coincideixen grans creuers tenim més feina, sobretot dels serveis curts. El turista de creuer s'atura a prendre aigua, un cafè… diguem que és un client que gasta menys perquè té tots els serveis de menjar i beguda a bord. 

Què li falta a Mallorca com a destinació turística?

Crec que s'hauria de millorar la infraestructura, l'ideal seria un bon tren de nord a sud i d'est a oest. Milloraria el medi ambient i hi hauria menys trànsit de cotxes. El Govern hauria de treballar per millorar serveis bàsics com ara el tractament d'aigües residuals, la canalització de l'aigua, la creació de més zones verdes i la promoció de Palma com a destinació en els mesos de temporada baixa.

EDICIÓ PAPER 24/08/2019

Consultar aquesta edició en PDF