Agenda Espectacles 21/08/2018

Marta Pujades presenta 'The appearance of a dubious evidence'

L'exposició, comissariada per Pilar Rubí, s'inaugura coincidint amb la Nitx de l'Art de Felanitx

Ara Balears
2 min
Marta Pujades.

PalmaEl pròxim divendres dia 24 d'agost, l'artista Marta Pujades inaugura el projecte expositiu 'The appearance of a dubious evidence', coincidint amb la Nitx de l'Art a Felanitx. L'exposició, comissariada per Pilar Rubí, es podrà veure a la Casa de Cultura fins al 7 d'octubre.

En el moment de saturació icònica en el qual vivim immersos, la creadora ens proposa una reflexió postfotogràfica que gira al voltant de l'ontologia del mateix mitjà i que continua la seva línia de recerca sobre la mirada i la percepció de les imatges, sobre la fotografia i la seva relació amb la realitat. Ho fa a partir d'una intervenció sobre l'espai que consta d'imatges fotogràfiques, un vídeo i un mirall: 'The appearance of a dubious evidence' (l'aparició d'una prova dubtosa). Ens hi planteja, de manera conceptual, una sèrie de qüestions i jocs iconogràfics que poden resumir-se en un sol supòsit: podem veure a les fotografies que realitzam alguna cosa que no sigui la nostra pròpia imatge?

El projecte reprèn i dona continuïtat a una de les seves darreres exposicions, 'Índex. Senyalar un punt indefinit', en la qual es plantejava el concepte d'índex, terme clau extret de la semiòtica, que designaria l'existència de contigüitat física del signe amb el referent, fent servir el vocabulari per a l'estudi dels sistemes de signes en relació amb el llenguatge, que s'extrapolaria a una semiòtica de la imatge. Podríem afirmar que l'albirament de fum és l'índex o l'indici d'un foc, d'un incendi. Que un reflex és l'indici d'una font de llum, o traslladat al context fotogràfic, que la fotografia és el rastre visual d'allò que ha estat davant la càmera en el moment de captar la instantània. Malgrat això, Marta Pujades qüestiona aquesta certesa utilitzant una varietat de recursos: reduint el caràcter suposadament figuratiu de la fotografia a composicions de llum i ombra, subvertint l'ús comunicatiu d'un mirall de senyals o practicant una no intencionalitat en fotografiar un fragment qualsevol de l'horitzó.

stats