Educació
Agenda Criatures 04/12/2022

Ensenyar a cop de clic

L’apli Adaptical aconsegueix que l’alumnat se senti atret per les matemàtiques, i Qualla Kids garanteix una recollida escolar segura

3 min
Escola Sant Nicolau de Sabadell amb les tauletes - mòbils amb l'app Qualla Kids

BarcelonaLa irrupció de les noves tecnologies està provocant en els últims anys una autèntica revolució a les aules. “Les aplis i la tecnologia són un suport més en l’educació que cal tenir en compte. Ara, ens trobem amb un entorn que encara arrossega moltes inèrcies i el pes de la tradició”, reconeix Anna Palau, formadora i divulgadora en TIC. 

Els centres educatius –tant els que cursen primària com secundària– han atret l’interès dels grans gegants tecnològics, que hi han vist el potencial de negoci, però també de start-ups catalanes, que estan adaptant els seus continguts als nous formats digitals, amb una aposta de valor. La majoria són empreses locals més petites i, per tant, més pròximes, que creen aplis que milloren el curs escolar i, sobretot, la vida de la comunitat educativa, tant de famílies com del mateix professorat.

Garantir una recollida segura de l'alumnat

Qualla Kids (www.quallakids.com) és un sistema de recollida segura d’escolars a la sortida dels centres educatius que s’ha implantat en diferents escoles, activitats extraescolars i hotels de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears, des de començament de curs. “S’han acabat els papers a l’agenda i notetes i trucades d’última hora, que ens feien patir una mica per si feies algun error, sobretot a l’inici de curs i quan tens molts alumnes nous. Ara pitjant la tauleta està controlat al moment i queda tot registrat, tant per a la família com per als mateixos mestres”, explica Marta Plans, mestra de P-4 de l’Escola Sant Nicolau de Sabadell. Segons el cofundador i director de Qualla Kids, Carles Porta, s’ha creat “un sistema innovador que resol un dels problemes endèmics a les escoles: aconseguir que la recollida dels nens sigui segura, àgil, organitzada i fàcil, tot amb un sol clic”. El seu objectiu és implantar aquest sistema en un grup d’escoles concertades de la Comunitat de Madrid i, més endavant, créixer cap a Andalusia i la resta de l’Estat. Actualment, ja està vigent en 78 centres de les Balears, Catalunya i el País Valencià, ja són més de 15.000 els usuaris que utilitzen aquesta eina i ja s’hi han registrat més de 420.000 recollides.

Porta puntualitza que gràcies a l’apli “sabem que cada nen té una mitjana de set persones del seu entorn que el recullen a la porta de l’escola al llarg del curs: mares i pares, avis, oncles, cangurs, amics...”. 

La llibreta del docent transformada en apli

Els educadors també emprenen i beneficien els companys. Montse Rocas i Jordi Corominas provenen de la docència. Fa set anys van transformar les tradicionals llibretes de notes que fan servir els educadors en una apli, Additio (www.additioapp.com). Es tracta d’una plataforma integral de gestió escolar, avaluació i comunicació. “Teníem l’experiència que els quaderns en paper del professorat ajudaven a gestionar el dia a dia de l’aula”. L’aparició de les tauletes els va animar a fer la seva particular revolució. “Estem molt centrats en aquesta gestió de la classe, l’avaluació o la programació del temari, més que en els processos administratius”, reconeixen.

Matemàtiques a la carta

Amb seu a Sant Cugat del Vallès, tres enginyers de l’empresa Adaptical (www.adaptical.io) han creat l’apli Mathew perquè els estudiants de 5è de primària a 4t d’ESO s’enamorin de les matemàtiques. El programa utilitza la intel·ligència artificial per crear eines d’educació adaptativa, desenvolupada perquè l’alumnat millori el seu aprenentatge, tant als centres educatius com en família. Aquests recursos didàctics són capaços “d’adaptar el contingut a temps real per personalitzar l’educació de cada estudiant”, cosa que permet millorar el rendiment acadèmic, detalla la psicòloga tarragonina Eva Moran.

La plataforma crea infinits recursos, adaptats a cada persona, temps il·limitat d’ús, teoria, informes de seguiment (amb gràfiques i estadístiques), simulació d’exàmens i, a més, dona un possible procediment de resolució. El seu director, Alan Fusté, destaca que “la idea clau de l’educació adaptativa és que cada alumne té necessitats molt diferents i, per tant, requereix un entorn i un enfocament educatiu diferent". "Aquesta educació permet personalitzar l’ensenyament per a cadascun dels nens, tenint en compte les seves aptituds i els seus trets psicològics”, conclou.

Des d’inici de curs s’està aplicant aquesta eina com a projecte pilot en diferents centres educatius de Barcelona, com l’Escola Sant Gervasi Cooperativa de Mollet del Vallès o Monalco d’Igualada.

Les referents en criança

En temes de maternitat i, més en concret, de lactància, les emprenedores catalanes Alba Padró i Maria Berruezo han aconseguit que LactApp (www.lactapp.es) sigui un referent mundial. És una plataforma que millora l’atenció i el suport que reben les mares en relació a la lactància, des de l’embaràs fins que es deixa d’alletar. L'apli, gratuïta, fa un gran servei social. “Fins avui ha atès més de 19 milions de consultes personalitzades d’arreu del món”, detalla Padró. N'hi ha d’altres que segueixen la seva estela. Des de Palma de Mallorca neix Beecoming (www.beecomingapp.com), que es defineix com “la primera app que resol els teus dubtes de criança a mesura que creix el nadó”. És un projecte autofinançat i, entre altres accions, al novembre han engegat un Verkami per arribar als 5.000 euros i poder fer un llançament potent per sortir al mercat a inicis del 2023. Serà de pagament “per assegurar la neutralitat i el rigor en el contingut, que no dependrà de marques o empreses anunciants”. Entre altres temes, tractaran tallers de lactància i tornada a la feina, de primers auxilis o de massatge infantil.

stats