Publicitat
Publicitat

El tràfic de mercaderies provoca col·lapses al centre de Manacor

Una part dels comerciants demana ampliar la zona per a vianants i l'Ajuntament ho descarta a curt termini

L’increment de l’activitat econòmica i de turistes al centre de la ciutat de Manacor està provocant que se succeeixin situacions de col·lapse per mor del tràfic de mercaderies. En determinats horaris els vehicles pesants es troben amb les poques places de càrrega i descàrrega ocupades o simplement hi coincideixen a la mateixa hora diversos camions de transport. Basta que hi hagi quatre o cinc proveïdors per saturar el trànsit de cotxes procedents del carrer de Joan Lliteres i el carrer Major.

Amb tot, una suma de factors dibuixen una estampa prou caòtica quan alguns vehicles pesants no dubten a estacionar a la mateixa àrea de vianants per tal de poder deixar el subministrament als comerços. També afavoreix el tap de trànsit la manca de presència policial que ordeni el trànsit en hores punta, ja que molts efectius estan concentrats a la zona dels col·legis, tal com recorda la delegada de Comerç, Maria Isabel Bauzà, que remarca que al centre hi ha tres escoles.

La regidora assegura que els comerciants no li han traslladat cap queixa sobre el trànsit, "potser perquè estan treballant dins l’establiment i no detecten les situacions que hi ha a l’exterior". Ara bé, Bauzà és conscient que, efectivament, les places de càrrega i descàrrega de mercaderies "sovint són ocupades per cotxes particulars i això dificulta la feina" als transportistes, que han deixar mercaderies als negocis del centre. "La Policia Local està avisada" d'aquesta situació, assegura la regidora, que així mateix censura l'ocupació de la zona de vianants per part d'alguns proveïdors. "L'espai per a vianants no és el lloc adequat", adverteix.

Major presència policial

Ara per ara, per a l'Ajuntament, la situació de col·lapse només es pot reduir o eliminar amb una major presència de policia, ja que l'actual ordenació del trànsit no té gaires alternatives amb carrers estrets i unidireccionals. L’opinió personal de la delegada municipal de Comerç és que "a llarg termini" alguns vials del centre s’hauran d'acabar convertint en zones per a vianants. "Ara hi ha altres prioritats", respon al fet que hi hagi un sector de comerciants que veuria amb bons ulls ampliar la zona per a vianants del centre. No obstant això, veu possible que s'estableixin horaris específics per concentrar a hores concretes l'autorització de càrrega i descàrrega "canviant l'ordenança".

Els dimecres dematí caminar pels carrers del centre, especialment el de Joan Lliteres que uneix la plaça de Sant Jaume amb la plaça de la Bassa, és prou dificultós i perillós per als vianants, que troben les voreres plenes de cartró que el servei de neteja urbana recull a migdia.

El suport dels aparcaments

I és que mesures per dinamitzar el centre de la ciutat, com oferir per dues hores gratis l'aparcament de la plaça de Sant Jaume, topen amb altres factors que no fan gaire agradable el trànsit a peu i la circulació queda col·lapsada fàcilment a la intersecció dels carrers Joan Lliteres i Major, al cor del centre urbà. "El carrer de Joan Lliteres, més que un carrer comercial, sembla una carretera. Resulta que les ciutats van cap a un procés de donar preferència als vianants excepte a Manacor", es queixen alguns comerciants consultats per l'ARA Balears. D'altres no estan d'acord amb la conversió en zona per a vianants, tot i que ciutats semblants, com Inca, en els darrers anys donen prioritat als transeünts en lloc dels vehicles i fomenten l'ús dels aparcaments soterrats prop del centre. Manacor, de fet, a més del pàrquing de Sant Jaume, té un altre espai a l'avinguda de na Camel·la que alleugera el centre.

L'activitat i el reclam del Centre de Tecnificació Rafel Nadal ha produït un efecte de crida també a la zona comercial del centre de la ciutat. Ho reconeixen els comerciants, que creuen "que s'hauria d'aprofitar millor i fer un centre comercial més atractiu", i també l'Ajuntament.