DINAMITZACIÓ
Part Forana 01/11/2014

21 propostes per al petit comerç de Manacor del segle XXI

L’IDI presenta el pla de dinamització comercial del municipi

M. Bonnín
2 min

ManacorUn total de 21 iniciatives formen el pla de dinamització comercial de Manacor que ha elaborat l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI) durant els darrers mesos en col·laboració amb els comerciants de la ciutat. L’estudi fa una anàlisi estratègica de l’estat del comerç a la capital del Llevant i proposa actuacions de millora. En moltes, especifica la manera de dur-les a terme.

Les propostes inclouen iniciatives ambicioses, com l’augment de la superfície per a vianants (l’exemple que posaren les tècniques és el carrer Joan Lliteres), i d’altres més assequibles a curt termini, com la senyalització de la zona comercial des de l’estació de tren, per on arriben molts clients potencials. Altres projectes responen a reclamacions històriques dels comerciants manacorins, com l’embelliment de l’entrada de la ciutat, i moltes aposten per intervencions basades en el disseny, amb l’objectiu de fer la “marca” més atractiva: creació d’espais verds, decoració dels aparadors abandonats, etc.

L’anàlisi de l’estat de la qüestió s’ha fet mitjançant un treball de camp que inclou enquestes als comerciants. Molts -més d’un centenar- acudiren a la presentació de l’estudi, que es va dur a terme dijous vespre a la Fundació Mossèn Alcover. També hi foren presents el batle, Antoni Pastor, i el conseller d’Economia, Competitivitat i Comerç, Joaquín García. Ambdós es comprometeren a treballar amb el petit comerç per fer possible aquesta posada en valor.

Actualment, a Manacor hi ha 677 comerços, que equival a quasi 17 establiments per a cada 1.000 habitants. L’enquesta elaborada per l’IDI revela que la gran majoria -un 66 per cent- no fa venda per internet i que el 80 % canvia l’aparador més de quatre vegades per temporada. Pel que fa al client, quasi un 30 per cent no és resident.

L’amenaça dels grans

Pastor va informar els presents que durant els darrers dos anys s’ha notat cert augment de l’interès de comerciants de fora poble per instal·lar-se a Manacor. S’ha de tenir en compte, però, que durant els darrers anys el centre també s’ha anat omplint de franquícies, que s’han instal·lat en locals on els comerços que hi havia han acabat abaixant la persiana.

Una de les majors preocupacions actuals del petit comerç manacorí és la possible instal·lació de grans superfícies al polígon de serveis de l’entrada per la carretera de Palma. Aquest s’ha reparcel·lat i és probable que els comerços que hi ha acutalment siguin substituïts per multinacionals, com Leroy Merlin o Decathlon. Un dels primers a desaparèixer podria ser l’Olivart, antiga fàbrica d’elaboració de productes amb fusta d’olivera. Un grup d’empresaris va comprar-ne l’edifici l’estiu passat.

stats