CARRETERES
Part Forana 02/04/2014

El projecte Llucmajor-Campos, una autopista “disfressada” de desdoblament

El GOB adverteix de l’impacte “inassumible” de l’obra, que suposarà l’expropiació de 209 finques

Mercè Pinya
2 min
MÉS VÍCTIMES DE L’APOSTA PEL COTXE PRIVAT 
 Quan encara queden expropiats per cobrar de la carretera Palma - Manacor, el Consell afectarà ara particulars de Campos just a l’entrada del poble.

Campos.El projecte d’autopista Llucmajor-Campos ha fet tornar els ecologistes del GOB quinze anys enrere, quan Jaume Matas projectà una via que uniria Palma i Manacor pel Migjorn passant per Llucmajor, Campos i Felanitx. “Es tracta del mateix projecte d’autopista Migjorn-Llevant al qual tanta gent va dir que no, però en lloc de fer-lo d’una tirada, el fan a poc a poc, tram a tram”, assegurava ahir Xavier Mas, membre del GOB.

El projecte està actualment en exposició pública i els ecologistes preparen al·legacions tipus perquè els ciutadans les puguin presentar al Consell de Mallorca. El termini acaba el 12 d’abril, però l’entitat demanarà que s’ampliï, “davant la importància de la infraestructura planejada”. Recorden que la intensa campanya de mobilització social aconseguí l’aturada del projecte l’any 1999, quan s’hi presentaren prop de 25.000 al·legacions.

El Consell de Mallorca ha prioritzat aquesta obra, prevista en el Pla de Carreteres aprovat el mandat de Francina Armengol, i preveu començar la feina enguany, amb un pressupost màxim de 37.375.000 euros. Tot i que tècnicament la institució li dóna el nom de desdoblament, en realitat seguirà el mateix model de l’autopista que ara arriba a Llucmajor: dos carrils per sentit, una ampla mitjana i vials de servei laterals. L’única diferència en el projecte és que la mitjana passa de 12 metres a 10 i que aprofita el traçat existent.

Des del GOB titllen “d’engany” que es parli de desdoblament quan la via té les característiques d’una autopista. De fet, parlen d’impactes “inassumibles”, quant a consum de territori i per les característiques tècniques de la carretera. “L’única característia per la qual es pot considerar desdoblament és per la limitació de velocitat a 100 quilòmetres per hora i la distància entre carrils”, afirmen.

209 finques expropiades

Segons les dades proporcionades pels ecologistes, el projecte preveu arrasar més de 51 hectàrees i l’expropiació de 209 finques. A més, s’esbucaran més d’una quinzena d’edificacions, dues de les quals són el primer habitatge de dues famílies. La resta, segons el Consell, són construccions “menors” com porxos, casetes de material agrícola o magatzems agraris.

Per construir la nova via es necessitaran, diu el GOB, 177.000 metres cúbics de terra, per la qual cosa “s’hauran de desfigurar altres zones”. L’amplada de la via és, també, un altre dels motius d’oposició del GOB, que adverteix que ocuparà 50 metres, sumats als enllaços prevists -un a l’altura de Son Sala i un altre a Son Gabriela-, que arribarà a entre 80 i 350 metres.

Des del Consell afirmen que el projecte en exposició pública és“de màxims” i que amb les al·legacions “s’intentarà reduir”.

stats