MOBILITAT
Part Forana 14/07/2017

Els pàrquings de Manacor arranquen

La gratuïtat de dues hores a la plaça de Sant Jaume dispara un 290% les entrades en només un any

Miquel Barceló
3 min
MILLOR SENYALITZACIÓ, MÉS CLIENTS
 El febrer del 2016, 406 vehicles estacionaren a l’aparcament soterrat de la plaça de Sant Jaume. Quinze mesos després, una millor senyalització a les principals vies de la ciutat i dues hores gratuïtes han fet que el registre hagi passat a ser de 2.581 el maig passat. Aquesta xifra confirma la bona direcció de les mesures estimuladores de l’Ajuntament.

ManacorUna sèrie de mesures tan senzilles com millorar-ne la senyalització i promoure’n l’ús amb dues hores gratuïtes han fet que els dos aparcaments públics de la ciutat de Manacor hagin marcat registres rècord d’ocupació. Aquesta és la lectura que se’n fa a la Societat Anònima Municipal (SAM) a l’hora d’analitzar les tendències d’estacionament al nucli urbà i en especial a la zona del centre, on l’avinguda de na Camel·la i la plaça de Sant Jaume acullen els dos blocs soterrats d’aparcament amb 160 places cadascun.

L’evolució del darrer anys ha fet calar l’optimisme a la gerència de la SAM i també al departament d’Hisenda de l’Ajuntament, la titular política del qual, Maria Antònia Sansó, creu que cal millorar el servei especialment per als abonats.

El gerent, Francesc Grimalt, ha anunciat que l’empresa pública municipal té en estudi instal·lar un sistema modern de control d’accesos per millorar el servei i aconseguir que hi hagi més veïns que vulguin llogar una plaça d’estacionament. Sansó confia que es pugui activar durant enguany.

Els dos aparcaments foren construïts a principis del 2000. Na Camel·la fou el primer a obrir-se i més tard Sant Jaume. Aquest segon, ha costat més posar-lo en marxa, sense que hi hagi una causa concreta constatada, tot i que està una mica més lluny del centre neuràlgic, la plaça de la Bassa. Ara bé, el fet que na Camel·la tingui a la seva boca un nucli més gran d’establiments comercials i que sigui el millor accés al centre de Manacor des dels pobles del Llevant sembla que hi té a veure, creu Francesc Grimalt.

No obstant això, l’aparcament de Sant Jaume, ancorat fins fa poc amb registres pírrics quant a afluència de vehicles, és el que ha notat el major increment amb un 290% més d’entrades en el mes de maig respecte del mateix període del 2016: 2.581cotxes davant els 860 de l’any passat. L’increment de na Camel·la, durant el maig, ha estat d’un 12% amb 6.836 vehicles davant els 6.141 del mateix mes del 2016.

A prop de les administracions

El pàrquing de na Camel·la sembla més connectat al comerç i el de Sant Jaume hi està als centres administratius, com ara la delegació comarcal d’Hisenda (annexa a l’estacionament soterrat), els jutjats (a uns 400 m), la delegació de la Seguretat Social i l’Ajuntament. També hi ha una situació important a tenir en compte: na Camel·la té zona blava a l’avinguda i els vials al voltant de Sant Jaume estan lliures.

El fet d’oferir les dues primeres hores gratuïtes ha estat determinant per al fort increment de trànsit que té l’aparcament de Sant Jaume. “Aplicar l’ORA per estimular la gent a dur el cotxe al pàrquing és afany recaptatori. És millor cercar altres fórmules, com ara millorar la senyalització amb itineraris coherents, cosa que hem fet i que sembla que dona bons resultats”, destaca el gerent de la SAM.

Ubicació estratègica

Els dos aparcaments públics de Manacor tenen una situació perfecta pel que fa a mobilitat, ja que es troben pràcticament al llindar del nucli antic. “En el cas de Sant Jaume, regalar dues hores d’aparcament també ajuda que la gent agafi un hàbit i a la vegada és una mesura dinamitzadora”, explica Maria Antònia Sansó.

Així i tot, es dona per fet que els aparcaments no seran autosuficients abans d’acabar l’actual mandat municipal, el maig del 2019. Tampoc és una obsessió política la rendibilitat econòmica de la gestió dels pàrquings públics, perquè el nombre d’usuaris va creixent mes a mes. “A partir d’un bon estudi de mobilitat, es podran crear sinergies per aprofitar els aparcaments”, ha explicat Francesc Grimalt, abans de destacar que la millora de la senyalització està afavorint l’arribada de més estrangers a la zona comercial. No obstant això, des de la SAM hi ha el compromís d’anar intronduint millores en la gestió que facin més atractiu aparcar davall terra.

stats