TRANSPORT PÚBLIC
Part Forana 08/06/2014

Les obres a les estacions de tren generen malestar entre batles i usuaris

Serveis Ferroviaris de Mallorca creu que no ha d’avisar els ajuntaments perquè no necessita llicència

Margalida Bonnín
3 min

Santa MariaLes obres que Serveis Ferroviaris de Mallorca està duent a terme a les estacions de tren per tancar-les i instal·lar-hi el sistema automàtic de torns per validar bitllets han causat malestar entre els ajuntaments i els usuaris afectats, que no han estat informats de les actuacions oficialment. Caterina Mas, batlessa de Petra, va indicar que se n’havia assabentat per la premsa. Per la seva banda, Guillem Ramis, regidor de Santa Maria, va denunciar una “manca de cortesia” cap als ajuntaments. “No ens han dit ni què fan ni quant temps durarà”, digué.

SFM no està obligat per llei a avisar els consistoris perquè no necessita demanar permís d’obres. El gerent de l’empresa, José Ramón Orta, justificà així la manca d’informació. “Qui no se n’ha assabentat és perquè no ha volgut, ja que s’ha publicat en el Butlletí Oficial”, afirmà. Per part seva, l’empresa encarregada de fer les obres tampoc no ha instal·lat ni tan sols un cartell per informar els usuaris de les reformes que s’estan fent. Alguns viatgers consultats in situ han manifestat que no saben què es fa a les estacions.

Accessibilitat

A més de la manca de comunicació, les reformes han provocat altres incidents. El més significatiu és el del cas d’un usuari amb cadira de rodes que no va poder accedir a l’andana de Santa Maria per anar cap a Palma i primer va haver de tornar enrere a l’Enllaç de Son Bordils. El motiu era que tan sols s’havia deixat un passadís de 30 centímetres d’ample a la rampa per accedir al tren.

Segons va denunciar l’edil de Santa Maria, la remodelació que s’ha dut a terme al municipi no compleix amb el reglament de supressió de barreres arquitectòniques i millora de l’accessibilitat. S’ha deixat una rampa de 80 centímetres, que hauria de fer-ne com a mínim 90, i els pendents superen “de molt” el 10 % màxim de desnivell, entre altres inconvenients.

Blindatge

Les obres que du a terme SFM consisteixen en el tancament amb reixa de les andanes perquè els viatgers no puguin accedir-hi sense abans haver validat el bitllet en els torns que han d’estar instal·lats a partir de setembre. També es rebaixa l’altura de part de les andanes i es construeixen casetes on s’ubicaran màquines expenedores de bitllets i els torns de validació.

En algunes de les estacions, com la de Consell-Alaró, s’ha condemnat un dels accessos a les andanes. El mateix passa a Santa Maria. Això suposarà que una quantitat més gran de gent que la que ho fa fins ara haurà de travessar d’una andana a l’altra per les vies.

A sa Pobla, a l’hora de començar les obres, no es va preveure que s’ha de construir una nova estació 200 metres més enfora del poble i les màquines expenedores es col·locaran a l’estació que s’esbucarà. Segons va indicar Orta, els torns estaran en funcionament durant uns mesos i, en haver-hi el nou edifici, previst per al mes de març, es traslladaran a la nova ubicació.

Per altra banda, l’impacte visual de les noves instal·lacions també és considerable, sobretot en les estacions on es conserva l’edifici antic. En totes s’ha col·locat reixa verda que tanca les andanes. En les que no hi ha edifici, com és el cas de Petra, contrasta la nova construcció per posar els torns amb les marquesines on els usuaris esperen el tren, fortament deteriorades. Una part no té sostre des de fa anys.

Des de l’Associació d’usuaris de tren, el seu portaveu, Joan Vidal, es mostrà d’acord que es facin millores, però acusà SFM de no pensar en els viatgers. “Haurien de dedicar els esforços primer a millorar la puntualitat o abaixar els preus dels bitllets”, indicà. “Avui (per la setmana passada) hi havia 15 minuts de retard. Ho he comentat al revisor i m’ha dit que això és el normal”, es queixà.

Vidal també criticà que el gerent de Serveis Ferroviaris no rebi l’associació. La primera i única reunió que es va cfer amb els usuaris va ser l’any 2011, a principi de legislatura.

stats