Part Forana 19/08/2017

Els abocadors d’Algaida i Sencelles, casos paral·lels

Sanció de 500.000 euros al promotor desaparegut

M. Barceló
2 min
La Guàrdia Civil va precintar l’abocador de pneumàtics de Sencelles, el qual estava situat a la carretera de Cas Canar, el desembre de 2006.

PalmaQuasi en paral·lel a l’activitat de dipòsit de pneumàtics dins sòl rústic a la zona de Petra, a principis del 2000, una finca a Algaida i una altra al municipi de Sencelles acolliren també muntanyes de gomes pneumàtiques que igualment provocaren les queixes dels propietaris pròxims a la zona i obligà a intervenir-hi els respectius ajuntaments i, finalment, la Conselleria de Medi Ambient.

Es tracta de dos casos amb el mateix modus operandi i amb el mateix final: el promotor desapareix a l’hora d’assumir responsabilitats, això sí, amb el negoci fet.

El gener de 2010, després d’un llarg procés administratiu, el Govern sancionà amb mig milió d’euros l’infractor, que no fou localitzat, i retirà de manera subsidiària 1.500 tones de material combustible a l’abocador d’Algaida i unes 700 tones a una parcel·la de Sencelles. En ambdós casos apareixien dues empreses de Pedro de la Rosa com a gestors. Les denúncies veïnals es varen succeir entre 2004 i 2006.

Un negoci rodó

Els promotors d’abocadors solien cobrar als tallers mecànics i concessionaris per retirar-los els pneumàtics. Després, els dipositaven en terreny rústic.

En el cas de Petra, algunes fonts apunten que els dos promotors, més tard il·localitzables, es dedicaren a transferir les gomes utilitzades a empreses del nord d’Àfrica, amb la qual cosa en primer lloc cobraven per retirar el material i, en segon, aconseguien uns beneficis sucosos en vendre rodes de segona mà a països del tercer món.

Emperò en els inicis d’aquesta activitat no hi havia una legislació estatal referida a la gestió dels pneumàtics fora d’ús (PFU). De fet, fins al 2010, en el cas de l’Ajuntament de Petra, es va recórrer a la Llei 10/1990 de disciplina urbanística per poder actuar contra els promotors de l’abocador de Son Alzèbits o contra el propietari.

A dia d’avui, en el marc europeu ja es disposa d’una normativa que ofereix un sistema integral de tractament de pneumàtics fora d’ús amb una sèrie d’empreses gestores d’aquest tipus de residus. L’empresa MAC Insular està autoritzada a tractar les gomes igual que altres empreses qualificades, segons expliquen a l’ARA Balears des de la Conselleria de Medi Ambient.

Perill per a Vilafranca

L’abocador de Petra, que tardarà encara un temps a ser retirat per la complexitat administrativa, manté un potencial perillós, ja que és a només un quilòmetre del centre urbà de Vilafranca, on viuen 3.000 persones. De fet, les queixes que més s’han deixat sentir són de residents pròxims a l’abocador, avui mig camuflat entre batzers, terra i rostoll.

Un incendi, de qualsevol origen, en el punt d’abocament i amb vent de llevant posaria el nucli urbà en una situació crítica, dins un gran núvol de fum.

stats