Publicitat
Publicitat

La seducció de la ciència als museus

Un nou llibre exposa les estratègies educatives que posen en pràctica alguns museus catalans

El Grup de Treball d'Educació en Museus i Centres de Ciència (GTEMC) acaba de publicar els resultats de les seves recerques des de fa més de 7 anys. El llibre col·lectiu Som educació recull les reflexions dels membres que integren aquest grup, professionals del Museu Agbar de les Aigües, del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i del Grup de Recerca Complex del departament de didàctica de la matemàtica i les ciències experimentals de la Universitat de Barcelona. "Explicar el treball didàctic que porta a terme l'equip educatiu d'un museu suposa connectar la raó i l'emoció", diuen els autors al pròleg del llibre, en el qual expliquen els seus programes educatius.

En primer lloc, els participants, molts d'ells educadors, posen de manifest el fet que els centres de ciència hagin conquerit un espai com a agents educatius, complementaris a la feina que es fa a les aules. Els museus, però, busquen provocar l'interès de tothom, des dels petits fins als avis. "Es llancen provocacions per produir la incertesa que porta a la curiositat", reflexionen els autors. Darrere de les activitats hi ha molta feina en equip i una metodologia que aquest llibre recull.

Joc i descoberta

Entre les experiències que s'expliquen hi ha el Niu de ciència , del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, un espai per a famílies i escoles, adreçat sobretot a nens i nenes de fins a sis anys. El Niu de ciència proposa gaudir de la ciència a través del descobriment, l'activitat espontània i el joc. L'educador dinamitza l'espai amb unes mínimes instruccions inicials. Però són els més menuts, amb els seus pares, els que es deixen portar per la curiositat. En el relat s'explica com el petit Pere, de dos anys, descobreix l'olor de les plantes aromàtiques, que una canya sona si hi bufa i que els pots de plàstic sonen diferent si contenen sorra o llavors.

El Museu Blau, la nova seu del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, una institució amb 132 anys d'història, té diferents propostes educatives. Per exemple, l'exposició Planeta Vida mostra la vida a la Terra integrant totes les disciplines de les ciències naturals.

En l'obra també hi participen els professionals de l'Escola de Consum de Catalunya (ECC), que han dut a terme un projecte anomenat Nyam, nyam... què hi ha per berenar? , una activitat per reflexionar sobre els aliments que consumim.

Aprendre sobre l'aigua

Al Museu Agbar de les Aigües, situat a Cornellà de Llobregat, als edificis modernistes que formen la planta que el 1909 es va construir per explotar les aigües de l'aqüífer del Llobregat, s'organitzen activitats pensant en tots els públics. A l'activitat La memòria de l'aigua els més joves poden descobrir la gran variabilitat de les propietats de l'aigua i com modelen el paisatge. Una ploma a l'aigua és una proposta adreçada al públic de la tercera edat. Es tracta d'una tertúlia amb cafè pensada per conèixer el valor del patrimoni industrial del museu en relació a l'aigua i que al mateix temps permet que la gent gran recuperi la seva pròpia memòria història. Durant la tertúlia es distribueixen postals que es guarden a l'arxiu de records del museu. Una d'aquestes postals diu: "Nens, sóc una àvia de 67 anys, al meu poble havia d'anar a buscar aigua al pou i portava un càntir al cap de 20 litres. Era una nena de tan sols 11 anys! Us demano que cuideu l'aigua perquè és un tresor per a la vostra vellesa. Cuideu-vos per al futur".