Societat 02/03/2016

Confirmat: la Viagra femenina no funciona

Un estudi considera 'discrets' els efectes del nou fàrmac, rebut amb indiferència al mercat americà

Isidre Estévez
4 min
El mig milió de receptes durant el primer mes de la Viagra masculina es van convertir en 1.000 en el cas de la femenina

BarcelonaDiscreta. Aquesta és la resposta que donen la majoria de dones que han participat en les diferents proves que permeten avaluar els possibles beneficis de la Viagra femenina, que va arribar a les farmàcies dels Estats Units a finals de novembre. El canvi en la vida sexual que experimenten les dones que prenen la nova píndola és, segons les dades disponibles, poc perceptible. Totes aquestes dades han estat reunides en un estudi exhaustiu, el primer sobre el nou medicament. Publicat a l'últim número del 'JAMA Internal Medicine', el treball suposa un nou revés per a la Viagra femenina, un fàrmac que va arribar al mercat enmig d'una gran polèmica i que no ha respost a les expectatives creades.

Quan l'any 1998 les farmàcies dels Estats Units van començar a dispensar Viagra van vendre mig milió de caixes en un mes. L'amenaçadora llista d'efectes secundaris —que van des del mal de cap fins a les erupcions cutànies, passant per visió borrosa, palpitacions o fotofòbia— no va aconseguir tirar cap enrere els centenars de milers d'homes atrets per la idea de tenir més ereccions i més duradores. Des d'aleshores, les vendes de Viagra arreu del món superen els 2.500 milions d'unitats (sense incloure el fraudulent mercat negre). Un èxit sense precedents que ha fet de la píndola blava un dels medicaments més lucratius de la història.

Per motius bàsicament culturals, la indústria no esperava que aquest èxit es traslladés amb la mateixa intensitat a la Viagra femenina. Però si les expectatives eren discretes, la realitat les ha acabat de desmuntar. El mig milió de receptes durant el primer mes de la Viagra masculina es van convertir en 1.000 en el cas de la femenina. Una diferència abismal i inesperada, que permet parlar de fracàs rotund.

Un procés complicat

El naixement de la Viagra femenina va ser complicat. Va arribar al mercat després d'anys d'una intensa campanya del moviment feminista americà, que veia en el fet que hi hagués una Viagra per a homes però no per a dones un greuge comparatiu i una prova més que, malgrat els avenços, vivim encara en una societat masclista. Diferents organitzacions van arribar a impulsar una campanya amb anuncis a la televisió. El seu argument era també una denúncia: davant dels 26 fàrmacs disponibles per combatre els problemes d'erecció i la falta de desig masculí, no n'hi havia cap de destinat a les dones.

Però els 16 anys que separen l'arribada de la pastilla masculina i la femenina són testimoni de fins a quin punt aquesta campanya de pressió va trigar a donar fruits. El que explica el retard no és tant la falta d'entusiasme de la indústria farmacèutica com les dificultats que va posar l'agència americana encarregada de donar el vistiplau als nous fàrmacs abans de donar llum verda a la Viagra per a dones. En les proves realitzades per l'agència es va arribar a la conclusió que els beneficis del nou medicament no compensaven els seus efectes secundaris: només entre un 8 i un 13% de les dones que prenien la pastilla van assegurar haver notat algun efecte. A més, el fet que provoqués marejos, nàusees, somnolència, hipertensió i, fins i tot, pèrdua de consciència va fer que els tècnics fossin especialment reticents a aprovar-ne l'ús. En l'aire queda el dubte de si la raó per la qual finalment ho van fer va ser per la pressió de la campanya feminista que els ho reclamava.

Només entre un 8 i un 13% de les dones que prenien la pastilla van assegurar haver notat algun efecte

Fracàs de vendes

En definitiva, la Viagra femenina va arribar al mercat enmig d'una gran pressió política però envoltada de reticències i escepticisme. Si l'autorització de l'agència del medicament va ser poc entusiasta, la recepció per part de metges i sexòlegs també va ser freda. Més enllà de la preocupació pels efectes secundaris, consideraven que la sexualitat de la dona, més centrada en la ment i menys en el coit que la masculina, no donava gaire marge a una pastilla que incentivés el desig. Tot i que l'agència del medicament va restringir-ne l'ús a dones premenopàusiques, el fracàs absolut de vendes sembla indicar que les mateixes dones han estat les primeres a no mostrar interès pel nou fàrmac.

Ara, el nou estudi d'un grup de científics, que ha recopilat totes les dades existents sobre la reacció al fàrmac, pot donar el cop de gràcia definitiu a la Viagra femenina, el nom comercial de la qual és Addyi. Després d'analitzar les dades de prop de 6.000 dones, l'estudi confirma les conclusions inicials de l'Agència del Medicament, que asseguraven que les dones que prenen la pastilla experimenten, de mitjana, "mitja relació sexual satisfactòria addicional al mes". O, el que és el mateix, una relació satisfactòria cada dos mesos… durant els quals han pres la medicació de forma regular. Tot i que algunes dones asseguren haver experimentat un augment en la seva libido, la majoria no van experimentar cap canvi.

Les dades del nou estudi poden tenir conseqüències greus per a les perspectives comercials del medicament. La companyia que en té la patent confiava a guanyar uns 150 milions de dòlars en un any, una xifra impossible en un context de vendes poc més que simbòliques. A més, el fracàs als Estats Units pot tancar la porta a l'arribada de la Viagra femenina a Europa. De moment, l'empresa propietària, Valeont, no ha demanat l'autorització pertinent a l'Agència Europea del Medicament, encarregada d'autoritzar o denegar la venda de nous fàrmacs a Europa. Amb unes vendes escasses i un estudi exhaustiu que qüestiona l'eficàcia del producte, sembla improbable que ho faci.

stats