FITA A FITA
Societat 01/06/2013

La talaia de cal Reis

En aquesta ruta ens enfilarem més de 700 metres d'altura per remuntar-nos prop de 3.000 anys a la nostra història. La talaia de cal Reis amaga en el cim un monument talaiòtic, construït molt probablement 800 anys abans de Crist, quan la vall d'Orient no era ben bé com és ara. Segons el doctor en Història i arqueòleg Javier Aramburu-Zabala, hi havia un poblat a cada extrem de la vall -localitzats i excavats tots dos per ell mateix pels voltants de les possessions de Son Perot i Comassema- i la talaia de Cal Reis marcava el punt intermedi entre els dos assentaments. L'ús de la construcció -una mena d'altar fet de pedra en sec i en dos nivells- fou molt probablement ritual.

Itinerari

Sortim d'Orient en direcció cap a Alaró. Tot d'una trobam a la dreta un portell, d'on parteix un camí que discorre per dins d'unes marjades. Just a l'inici, hi ha una bifurcació. Prenem cap a l'esquerra en sentit ascendent (S/SE). Ràpidament arribam a una barrera amb botador. A la dreta, el camí continua en direcció al pas de s'Estaló. Nosaltres prendrem cap a l'esquerra en direcció al pas de s'Escaleta (E). Es tracta d'un camí de carro ample i clar que discorre per dins un espès alzinar. Aviat comença a prendre altura a través d'unes estretes ziga-zagues. Deixarem un desviament a la dreta i seguirem la marxa fins a arribar a un collet, després del qual el camí surt del bosc i travessa un olivar. Aquí hem de parar atenció perquè aviat veurem a la dreta, just en el punt que el camí que seguim comença a baixar, una gran fita i l'inici d'un camí de carro amb uns troncs travessats al mig. (30') Deixarem el camí del pas de s'Escaleta i agafarem aquesta nou camí que seguirem per dirigir-nos a la talaia de cal Reis.

El camí va fent una miqueta de volta per anar a cercar el centre d'un comellar. El vial mor sobre una rotle de carboner coronat per dues barraques. Una gran fita ens indica l'inici del tirany que ens conduirà coster amunt fins a la talaia. Allà on acabam de pujar hi trobam una paret, nosaltres seguirem per la dreta per un tirany que a poc a poc volta i s'enfila dalt de la talaia de cal Reis (60'), que la tenim a la nostra esquerra.

El cim és pla i està envoltat per una paret seca ben gruixuda. Es tracta d'una construcció talaiòtica, datada 800 anys aC. La tornada la farem pel mateix sender de pujada fins a arribar al camí del pas de s'Escaleta, que seguirem en direcció a Alaró fins a trobar un indicador de fusta que posa Orient i que ens conduirà per un camí de ferradura recuperat pel Consell de Mallorca fins a la carretera (Ma-2100). En arribar al portell de sortida, tenim dues opcions: 1.- seguir per la carretera fins a Orient o 2.- seguir per un tirany que voreja la paret paral·lela a la carretera i que ens conduirà fins a un altre portell més pròxim al poble. (150').