24/10/2016

Els meteoròlegs que vetllen per la missatgeria mundial

4 min
Els meteoròlegs que vetllen per la missatgeria mundial

BarcelonaEl 1854, en plena Guerra de Crimea, una flota de vaixells francesos i anglesos es va veure sorpresa per una fortíssima tempesta al port de Balaklava. Napoleó III va perdre molts efectius a causa del temporal, i fruit d’allò va encarregar a Urbain Le Verrier que treballés en el que va acabar sent el primer mapa del temps conegut. Cent quaranta anys més tard, un dia d’hivern del 1994, una borrasca que havia de ser poc important va acabar deixant més de 40 centímetres de neu al principal centre d’operacions de la companyia de logística UPS, l’aeroport de Louisville, als Estats Units. El col·lapse i les pèrdues econòmiques que va provocar aquell episodi van fer que, com Napoleó III, la companyia entengués que preveure bé el temps era una cosa important.

És fàcil imaginar meteoròlegs en serveis oficials i en mitjans de comunicació, però sorprèn saber que companyies com FedEx i UPS tenen equips de meteoròlegs vetllant pels seus enviaments. En el cas d’UPS hi ha cinc persones que fan torns per fer una vigilància de 24 hores al dia, però empreses com FedEx arriben a una quota de fins a quinze predictors del temps. La seva tasca és molt clara i específica, controlar i advertir del risc de fenòmens que puguin alterar l’aterratge o l’enlairament dels avions de la companyia als diferents aeroports on operen, i molt especialment en els seus hubs, on el trànsit cada dia és molt elevat i concentrat en unes hores.

La predicció és un factor clau quan has de fer aterrar 140 avions carregats amb 1,1 milions de cartes i paquets en només tres hores. “La nit és l’hora punta al hub de la companyia”, explica el cap del departament de meteorologia d’UPS, Randy Baker, que té clar que per a ell els problemes comencen quan s’entreveu alguna tempesta o algun fenomen advers entre les 23.00 i les 2.00 hores, franja en què tots els avions arriben al centre d’operacions de la companyia. Oblideu els típics mapes que estem acostumats a veure amb tots els petits avionets movent-se dispersos com mosques, aquí els mapes s’assemblen més a un formiguer, tots els puntets volten dispersament durant el dia, però quan arriben l’hora comencen a tornar cap al cau en massa. A mesura que els avions arriben, descarreguen i comença un procés de triatge molt ràpid, ja que gairebé tots els que han arribat tornaran a marxar en una franja de només tres hores. Mentre la majoria de meteoròlegs es preocupen sobretot pel que passarà durant el dia, al quarter general d’homes i dones del temps d’UPS tothom està pendent del que pugui passar durant la nit.

A FedEx la nit també és clarament l’hora punta, però en aquest cas l’aeroport principal és el de Memphis, segons ells l’aeroport del món amb més activitat entre les 22.00 i les 6.00 hores. L’equip de meteoròlegs de FedEx existeix des del 1986. Segons el cap, Kory Gempler, a l’estiu el fenomen que més temen són les tempestes. A l’hivern els episodis de gel o pluja gelant són fins i tot més difícils de gestionar que la neu, explicava fa uns mesos a The Weather Channel. Però mentre fenòmens com les nevades o les grans glaçades poden tenir un gran impacte en un moment concret, hi ha un altre fenomen molt més silenciós que pot ser pitjor per la freqüència amb què apareix: la boira.

Experts en boira

Els meteoròlegs d’UPS tenen calculat que la boira apareix de matinada en entre 4 i 5 aeroports nord-americans. Preveure-la és sempre un maldecap per als especialistes, que habitualment parlen amb menys seguretat que quan toca preveure pluja, temperatura o qualsevol altre fenomen. La raó és que els mecanismes que la desencadenen no són fàcils de modelitzar amb precisió. Que molts vols surtin de nit o de matinada fa que pels meteoròlegs de la companyia la boira sigui un fenomen clau. Per això, la resposta que no trobaven als models de predicció la van haver d’inventar. Combinant models numèrics amb models conceptuals, els meteoròlegs d’UPS es vanten d’haver aconseguit un sistema que, segons explica Randy Baker, han acabat adoptant l’exèrcit nord-americà i el mateix servei meteorològic oficial dels Estats Units.

Si els meteoròlegs d’UPS veuen risc de boira en un aeroport, els camions que han de recollir els paquets es divideixen entre aquest aeroport i el més pròxim. Així, si cal buscar un altre lloc on aterrar, perden el mínim temps possible.

El formiguer

Dos 'time-lapse' creats a partir de la informació dels vols de FedEx mostren amb molta claredat la concentració en l'espai i el temps de les operacions de la companyia. En el primer es pot veure com és un dia crític a l'aeroport de Memphis, un grup de tempestes fortes s'acosta a l'aeroport just quan tots els avions han d'aterrar. Quan la tempesta ja és massa a prop deixen de fer-ho i, o bé esperen, o bé busquen un aeroport alternatiu. El segon 'time-lapse' mostra 24 hores d'activitat en un dia normal, és curiós observar com en un moment determinat, com si algú premés un botó, tots els avions tornen cap al formiguer.

stats