JOGUINES
Societat 13/04/2014

40 anys i els clics resisteixen

Van néixer el 1974 i aquest 2014 estan d'aniversari. Han superat el repte de passar d'una generació a l'altra i resistir l'embat de les joguines de moda en cada època. La clau del seu èxit? Són manejables, versàtils i resistents. I mai tenen un no quan es tracta de deixar volar la imaginació

Marc Vidal
4 min
40 anys I els clicsresisteixen

Acaben de complir 40 anys i, a ells no, l’edat no els juga males passades. Tot el contrari. Riallers, repentinats, afables i sempre embolicats en alguna aventura, els que van néixer a casa nostra com els Clicks de Famobil i ara són els Playmobil van veure la llum el 2 de febrer del 1974. I aquest 2014 estan d’aniversari rodó.

La història dels Playmobil és la de l’obstinació del seu creador, l’alemany Hans Beck, per donar-los vida. Li van fer l’encàrrec de dissenyar un nou projecte de joguina i les idees que va portar, sobre unes figuretes que cabien al palmell de la mà, no van convèncer els directius de la companyia. Tot plegat va acabar en un calaix, però Beck no es va donar per vençut i va remoure cel i terra fins a fer realitat el seu somni.

Amb la seva insistència va aconseguir que l’empresa alemanya Geobra Brandstätter es plantés a la Fira de la Joguina de Nuremberg, la més important del món, amb la seva idea de la figureta de plàstic. La visió d’un majorista holandès que va apostar per l’ocurrència de Beck i va fer una primera comanda va catapultar els clics a l’èxit. Era el 1974 i la història encara continua.

“Geobra Brandstätter era una empresa familiar alemanya dedicada a la joguina de llauna que va decidir fer la conversió al plàstic als anys 50 i van començar a fer des de hula-hoops fins a petits vehicles amb pedals”, explica Xavier Arumí, autor de Clicks de Playmobil. Historia y evolución. “Però amb la crisi del petroli de principis dels 70 i l’augment del preu del plàstic, la companyia va optar per joguines més petites, amb un cost més baix”.

L’explosió de temàtiques

Els primers clics tenien només tres temàtiques: els obrers de la construcció, els cavallers medievals i els indis americans. L’evolució ha estat exponencial en aquests 40 anys fins a tocar temes tan diversos com els pirates, l’espai, la prehistòria o els castells de dragons amb reis i princeses. Des del 1974 es calcula que Playmobil ha creat 3.995 personatges diferents i ha dissenyat una trentena de col·leccions. Al catàleg general s’hi poden trobar unes 25.000 peces. I és justament aquesta infinitat de papers i escenaris, la versatilitat de les figures i els seus complements -alguns dels quals arriben al detall obsessiu- el que valoren especialment els educadors.

“Els clics van omplir un forat que no existia, la possibilitat de crear el món que vulgui el jugador, amb una infinitat d’elements, molt quotidians, que et permeten recrear el món de cada dia”, explica l’especialista en jocs Oriol Ripoll. “És l’essència del joc simbòlic que ens prepara per a la vida adulta. Recreem històries per donar resposta al que ens passa o ens pot passar. Entronca amb una necessitat que anirem tenint durant la vida”, reflexiona Ripoll.

Quaranta anys després, els que hi van jugar de petits esmercen esforços per passar l’entusiasme dels clics als seus fills. I també n’hi ha que es resisteixen a deixar de passar bones estones al costat de les figuretes. Als que no volen deixar el vici, l’associació catalana Somosclick els ofereix un espai idoni per compartir experiències, vivències i dèries.

Aquest grup d’amants dels Playmobil manté un ritme frenètic d’activitats, la més lluïda de les quals és muntar exposicions que recreen, amb tota mena de detalls, els escenaris més diversos. L’últim gran projecte va ser el Setge de Barcelona del 1714 i no hi va faltar res: ni les tropes borbòniques llançant l’últim assalt ni Rafael Casanova abans de ser ferit. No és que hi hagi una col·lecció del Tricentenari, sinó que aquests apassionats dels clics treballen peça a peça -tallen, pinten o modelen- per recrear les escenes.

El repte de customitzar

“Playmobil ens permet somiar, muntar les nostres històries, les que vulguem. Pots explicar una escena tan brutal com el Setge de Barcelona d’una manera clara i entenedora per a tothom. Això és el que fem, però el repte és idear-ho, customitzar les figures i els escenaris. És tot un món”, assegura convençut Alexis Andreu, president de Somosclick.

De moment l’empresa alemanya resisteix l’embat de les consoles i les tauletes. I tot i que ha fet alguna incursió en aquest camp i també -molt modestament- en el dels parcs temàtics, Playmobil es manté fidel als principis de Hans Beck, el seu creador: “Figures simples, per deixar volar la imaginació”. “Que no t’ho donin tot fet”, remata Alexis Andreu. “Els videojocs no ens han matat fins ara i això deixa clar que els infants necessiten gestionar les seves experiències diàries a través del joc analògic. És l’únic que ajuda el seu cervell a créixer i desenvolupar-se. Sisplau, doneu als nens prou temps i espai per jugar com sempre!”, reivindica Bernhard Hane, un dels directius de Playmobil des de Zirndorf , la ciutat alemanya on la companyia té la seu.

Per a aquest 2014 , Playmobil -que té la llicència per produir les figures durant 70 anys a comptar des de la mort del seu creador, el 2009- ha previst tot un seguit d’actes commemoratius del quarantè aniversari. I davant d’un sector, el de la joguina, en què el 70% del producte es fabrica a la Xina, defensa el seu made in Europe, ja que tots els clics es fan exclusivament a les factories que l’empresa té a Alemanya, Malta, la República Txeca i Espanya.

stats