BENESTAR ANIMAL
Societat 12/08/2017

Toc d’atenció a Cort pel tracte a les galeres

Els animalistes denuncien que el col·lectiu que les condueix no paguen les sancions que els posen

Martí Gelabert
3 min
Dues galeres passejant pel centre de Palma. Normalment transporten turistes i els fan una ruta.

PalmaToc d’atenció a Cort per la deixadesa en la gestió de l’ús de les galeres. La secció animalista d’Esquerra Unida (EU) assegura que plantejarà, per al proper setembre, una ordenança a l’Ajuntament per pressionar i que compleixi amb les “promeses” i la voluntat de la gent. Serà un exemple de com es podria regular el tema, ja que la normativa actual és la de 2003 (i prohibeix que de maig a octubre les galeres no puguin treballar entre les 12 i les 18), que després de les promeses de renovar-la es va acabar mantenint.

EU està especialment disgustat amb l’àrea de Benestar Animal i la de Mobilitat. En el primer cas, perquè MÉS no ha complit una promesa electoral: canviar els cavalls per carruatges elèctrics. “S’està posant de moda en altres països. Ja podríem prendre’n nota aquí”, afirma Guillermo Amengual, coordinador de l’àrea animalista d’EU. Apunta que l’Ajuntament va dir en el seu moment que la proposta era “inviable” perquè no es podia assumir el cost d’1,5 milions per totes les llicències. Ara bé, Amengual pensa que si no es poden pagar ara mateix, es limiti una data i es concreti per treballar de manera progressiva. “També s’ha comentat als col·lectius de les galeres i han dit que no volen saber-ne res”, assenyala Amengual, qui afegeix que és té “por” d’aquest col·lectiu. A més, Amengual defensa la proposta dels carruatges elèctrics perquè “tothom hi surt guanyant”: no es maltracten animals, s’usa un vehicle sostenible i els conductors no perden la feina.

Sense voluntat

En el cas de les crítiques a Mobilitat, Amengual assegura que és perquè aquesta àrea, ara mateix, no està disposada a canviar l’ordenança. En qualsevol cas, consideren que la normativa hauria de ser molt més restrictiva i que, si no hi ha mecanismes per eliminar llicències, sí que n’hi ha per suspendre-les. EU denuncia que aquest col·lectiu no paga les sancions que els posen, de manera que una opció viable seria la de suspendre de llicència un determinat temps en relació amb la infracció que s’ha comès. Per exemple, una infracció lleu suposaria la retirada de la llicència durant dos dies; una de greu, durant una setmana, i una de molt greu, durant dues. En el supòsit d’acumular tres faltes molt greus, se suspendria de per vida, de manera que Cort ja no hauria de fer front a la despesa. Amengual adverteix que cada dia reben fotos de gent enfadada que detecta galeres que cometen infraccions, com dur més gent de la que està permesa (cinc persones), que el cavall faci moltes hores, que no hi hagi un horari o que estiguin aturades on no poden.

A més, critica la promesa de la retirada de les parades de davant de la Seu -que es va fer el 2010, quan José Hila era regidor, i que no s’ha efectuat de manera pràctica encara- i la del carrer Conqueridor, ja que els cavalls estan en pendent. “Fins i tot el col·lectiu protesta perquè sap que és dolent”, reivindica.

Des d’EU se sap que “el 95%” de les propostes que es facin no es duran a terme. “No n’hi ha voluntat política”, recrimina Amengual. Però, si més no, demana mecanismes per acontentar la gent que va votar aquests partits. “Si no pot estar contenta, una mica més conforme”, afegeix. També critica l’estat de les quadres i demana que es tingui la voluntat “d’oferir un mínim que ara no tenen”.

stats