TRÀNSIT
Misc 01/10/2015

El RACC demana que els nadons sí que puguin anar de copilot

A partir d’avui els nens hauran de viatjar obligatòriament al seient del darrere del cotxe

i
Albert Solé
3 min
A partir d’avui estarà prohibit pel reglament de circulació portar cap menor d’edat de menys de 135 centímetres al seient del copilot.

BarcelonaQuan un pare o una mare viatja sol amb el cotxe amb un nadó, la tendència natural és posar la cadireta -coneguda com a Maxi-Cosi- al seient del copilot per poder-lo veure en tot moment. A partir d’avui això no es podrà fer perquè estarà prohibit, i si un policia t’atura et podrà multar. Avui entra en vigor un reial decret aprovat el juliol passat pel govern espanyol -derivat d’una directiva europea- que obliga tots els menors d’una alçada inferior als 135 centímetres a viatjar obligatòriament al seient del darrere.

Aquesta modificació de l’article 117 del reglament de circulació té tres excepcions: que sigui un cotxe de només dues places, que al darrere ja hi viatgin tres menors més amb les seves cadiretes, o que perquè per les condicions del cotxe no es puguin instal·lar cadiretes al darrere.

Podeu llegir els detalls de la nova normativa aquíEl Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) adverteix, però, que falta una quarta excepció a la norma: els nadons de menys de 15 mesos que viatgin amb un sol adult. “Aquests nadons ara hauran d’anar al darrere i amb la Maxi-Cosi al revés, cosa que els farà perdre el contacte visual amb l’adult i, per tant, si el nen plora el conductor no sabrà per què i es podria distreure”, explica Lluís Puerto, responsable tècnic de la Fundació RACC. Per aquest motiu, el club automobilístic demana que s’afegeixi aquesta quarta excepció, tot i que és conscient que, com que entra en vigor avui i la legislatura del govern espanyol està en la recta final, serà molt difícil que es pugui incloure a curt termini. Mentrestant, Lluís Puerto demana flexibilitat als Mossos d’Esquadra -en el cas de Catalunya- quan posin multes per aquest motiu: “És fàcilment resoluble si les forces de l’ordre apliquen la norma amb seny i sentit comú”.

Trànsit no hi està d’acord

Eugènia Domènech, directora del Servei Català de Trànsit (SCT), no està d’acord amb la petició del RACC, tot i que la comprèn: “Com a mare entenc el neguit dels pares, però el nen va més segur al darrere. És una qüestió de seguretat i ens hi hem d’acostumar. Cadascú haurà de buscar la manera de distreure el nen durant el viatge”. La directora de Trànsit recorda que el canvi en el reglament de circulació ve d’una directiva de la UE que es va redactar arran d’uns estudis d’accidentalitat amb menors que van concloure que els seients de darrere són molt més segurs que els de davant. “Les excepcions que preveu la norma estan justificades per la impossibilitat de fer servir els seients del darrere, i quan no és així no hi ha cap altra excepció, els estudis són concloents”, afirma Eugènia Domènech. I afegeix: “Si després veiem que hi ha alguna disfunció, ja farem les propostes de reforma de la norma”.

Lluís Puerto, responsable tècnic de la Fundació RACC, també admet que és més perillós per als menors amb una alçada mínima (135 centímetres) viatjar al seient del copilot, encara que sigui amb la cadireta ben posada. “En cas d’impacte frontal, un menor que va de copilot està exposat a més riscos perquè l’airbag està dissenyat per a un adult. De fet, es recomanava desactivar l’airbag quan hi ha un nen de copilot, no només perquè és menys efectiu sinó perquè fins i tot pot fer-li més mal si s’activa”.

Des del Servei Català de Trànsit recorden que, tot i que els accidents amb menors implicats pel fet de no anar amb cadireta o no està lligats correctament han baixat molt, encara n’hi ha un nombre important. “Hi ha un grup d’irreductibles, que dic jo, que encara ara no fan servir ni cadireta, ni cinturó ni casc quan van en moto”, lamenta la directora Eugènia Domènech. Per aquest motiu tant la DGT com el SCT continuen insistint que no s’ha d’abaixar la guàrdia amb els sistemes de seguretat passius.

Un 36% de les cadiretes no es fan servir bé

Hi ha pocs estudis sobre si es fa un bon ús de les cadiretes dels cotxes per als nens petits -sistemes de seguretat infantil-. Un dels últims el va fer el RACC en col·laboració amb l’empresa Jané (fabricant de cotxets i cadiretes) fa tres anys, i va concloure que una de cada tres cadiretes observades tenia algun defecte. O bé estava mal subjectada al cotxe, o bé el nen estava mal lligat, en general per dur l’arnès o el cinturó massa folgat. La major part de cadiretes mal posades eren precisament les dels nens més petits -grup 0+-: quasi la meitat tenien algun error. L’estudi també destacava que quasi totes les cadiretes que tenien ISOFIX estaven mal col·locades.

stats