Publicitat
Publicitat

TURISME NÀUTIC

L'impost de matriculació serà eliminat per l'Estat

Només el sector de lloguer d'embarcacions espanyol pagava un 12% "extra"

"S'ha fet justícia". Amb aquesta contundència s'expressava ahir la presidenta de l'Associació balear d'empreses nàutiques (AENB), Margarita Dhalberg, hores després de conèixer que el Consell de Ministres havia inclòs dins la reforma impositiva aprovada inicialment divendres que s'eliminarà l'impost de matriculació per als vaixells de més de 15 metres d'eslora, que actualment estava situat en el 12%.

Era una reivindicació històrica del sector nàutic, "perquè és un tipus impositiu que no s'aplica a cap altre sector econòmic", s'havia queixat en reiterades ocasions el secretari general de l'Associació espanyola d'empreses nàutiques, Carlos Sanlorenzo.

El fet és que fins ara qualsevol empresari que volgués muntar una empresa de lloguer d'embarcacions de més de 15 metres -per davall d'aquesta mida hi ha poca demanda- havia de pagar, a més del 21% d'IVA, un 12% d'impost de matriculacions. "Era un absurd", diu Dahlberg. Era una doble fiscalitat que no paga ningú més. I les conseqüències han estat dramàtiques. Hem de pensar que fa uns anys, tot i que existia l'impost, no s'aplicava amb aquesta rigorositat. Ara s'havia arribat a un extrem que qualsevol vaixell, encara que fes un mes de xàrter a Espanya, havia de pagar tot l'impost", afirma.

Tancament d'empreses

Segons les dades de l'Associació d'empreses nàutiques de Balears, el xàrter d'empreses ha caigut un 50% els darrers cinc anys. "Moltes empreses de lloguer han tancat i d'altres, com la meva, que donam servei tècnic i assistència a totes les companyies que treballen amb embarcacions, hem passat de 20 empleats a 5", afirma la presidenta d'AENB.

Aquesta situació havia estat denunciada pel sector durant anys. S'havien mantingut reunions amb governs autonòmics i, sobretot, amb el govern de l'Estat, per demanar-los que s'eliminàs un tipus impositiu que es considera "duplicat", atès que les embarcacions ja paguen un IVA quan són adquirides i, per tant, "és un greuge comparatiu amb la resta d'empreses que lloguen altres vehicles o que fan altres activitats que hàgim d'afegir un 12%", remarcava Carlos Sanlorenzo.

L'associació d'àmbit estatal va contractar una important consultora i va elaborar diversos informes que s'han anat presentant a l'executiu central per tal de mostrar amb dades concretes l'impacte sobre l'activitat nàutica que té un doble gravamen.

Per aquest motiu, per la diferència impositiva respecte d'altres països mediterranis, moltes empreses se n'havien anat a fora, especialment al sud de França i a Itàlia, on no existeix aquest gravamen sobre la matriculació d'embarcacions pel fet que s'hagin de destinar al lloguer.

El turisme nàutic, segons dades de l'enquesta de despesa turística del Govern, pot arribar a generar 200 euros diaris per visitant, que significa aproximadament el doble de la mitjana de despesa d'un turista convencional. De totes maneres, el càlcul de les despeses és complicat, perquè les tipologies de turista nàutic són molt variables i n'hi ha que no lloguen la seva embarcació a les Illes.

El director general de la Marina Mercant, Rafael Rodríguez Valero, es va mostrar ahir molt satisfet per la decisió del Consell de Ministres d'aprovar inicialment la retirada de l'impost de matriculació per a xàrters. "Aquesta és una passa més en el compromís del Govern d'Espanya i del Ministeri de Foment d'enfortir les condicions de competitivitat i eficiència dels nostres sectors econòmics, que cerca impulsar el desenvolupament d'un sector, el de la nàutica d'esbarjo, amb l'objectiu de generar activitat econòmica i ocupació, alhora que complementa i ajuda a la diversificació d'un dels principals motors econòmics del nostre país com és el turisme ", va dir.

De totes maneres, cal recordar que aquesta aprovació del Consell de Ministres de la reforma fiscal no entrarà en vigor fins que sigui aprovada en el Congrés. En aquest sentit, els empresaris tenen clar que "no hi ha res a fer per a la present temporada, perquè encara que entràs en vigor ara mateix, els contractes ja estan firmats i, per tant, no tindria efectes", diu Dhalberg. "Ara només cal esperar que efectivament s'aprovi, perquè fins que no ho vegem no ho creurem del tot, i esperar que el 2014 comencem a notar com es recupera l'activitat als nostres ports, perquè és una llàstima com s'ha arribat a una situació de pèrdua de competitivitat, mentre els nostres joves han de partir a fora", afirma la presidenta de l'Associació d'empreses nàutiques.

El sector ha estat criticat en ocasions per demanar un tracte impositiu millor, ja que "alguns han fet demagògia dient que som elitistes i que volem que els rics no paguin. Jo tenc ben clar -diu Dhalberg- que el Pocero ha de pagar tots els impostos que li pertoquin. Però era una injustícia que dues o tres famílies, per llogar un vaixell de 15 metres, haguessin de pagar tant".