Societat 20/10/2014

Així funciona el transport futurista que et farà 'levitar' i que Tel Aviv ja prepara

L'empresa skyTran fa servir tecnologia de la NASA per fabricar un tren aeri magnètic "de baix cost"

Ara
3 min

BarcelonaUn tren aeri amb vehicles per a dues persones, que funciona amb levitació magnètica i tecnologies de la NASA, és capaç d'arribar als 240 quilòmetres per hora, no té conductor i gasta menys energia que la majoria de sistemes de transport actuals. Sona a ciència-ficció, però no ho és. Es diu skyTran, Israel ja el prova a Tel Aviv, i aquestes en són les claus:

Com 'levita'?

El projecte de skyTram es basa en la levitació magnètica passiva (Maglev). Els imants es poden atreure o repel·lir, segons la càrrega dels pols que s'aproximin, i el tren aeri aprofita aquestes característiques per fer que els vehicles levitin damunt de rails aeris, suspesos en columnes damunt la trama urbana. En aquest vídeo podeu veure una demostració casolana de la levitació magnètica.

Per què és millor per al medi?

Com que no hi ha rodes i el vehicle no toca el rail, no hi ha fricció, i segons la companyia cal menys energia per impulsar-lo i menys manteniment; tampoc no l'afecta el mal temps. A més, és un sistema elèctric i no fa servir combustibles fòssils com ara la benzina. A la vegada, com que és un transport aeri, no cal construir costoses i grans autopistes que fereixen el paisatge. També cal tenir en compte que és un sistema sota demanda: només es posa en marxa un comboi si algú el demana, no en circulen de buits desaprofitant electricitat.

Com són els vehicles?

Els vehicles de dues places duran imants permanents a la guia que els lligarà al rail suspès, que, al seu torn, funcionarà amb electroimants. Entre el rail i els imants del vehicle es crearà un camp de repulsió que impedirà que es toquin. Els vehicles projectats són de dues places i sense conductor, guiats per ordinador.

Esbós de l'interior d'un vehicle d'skyTran

Per què els combois tindran només dues places?

Són tan petits perquè només es posaran en marxa quan algun client compri un viatge des de l'estació. Això, en teoria, també hauria d'eliminar gairebé del tot el temps d'espera.

És la primera vegada que es fa res semblant?

Ja hi ha altres models de trens magnètics, com el Transrapid d'Alemanya o el Yamanashi japonès. Però skyTran té algunes diferències clau, com ara que els vehicles són sota demanda, sense conductor i per a dos viatgers, o que funcionen amb imants permanents, no amb electroimants, que es trobarien al rail.

Quan es posarà en marxa?

Al juny skyTran va signar un acord amb Israel Aerospace Industries (IAI) per fer un model de prova als terrenys de la companyia israeliana a Tel Aviv. Quan el circuit de prova s'hagi completat es començarà a fer el primer tram comercial a Tel Aviv mateix; s'espera que les obres comencin el quart trimestre de 2016 i que durin dos anys. La companyia afirma que té altres projectes en marxa, incloent-n'hi un en un lloc molt més proper, Tolosa de Llenguadoc, a l'Índia i a San Francisco (EUA).

Quant costarà?

Es preveu que el primer model comercial de Tel Aviv costi 58 milions d'euros, però això tan sols serà el cost de la primera fase d'una xarxa de transport que ha de ser de més de 200 quilòmetres. De totes maneres skyTran assegura que el manteniment serà molt més barat que en els sistemes de tren convencionals, perquè no hi haurà desgast de rodes ni de rails.

stats