EDUCACIÓ
Portada 04/05/2015

Una trentena d'escoles catalanes ha fet boicot a les proves de 3r de la LOMQE

Les famílies que s'oposen a les avaluacions externes adverteixen que no dur els nins a escola no té conseqüències legals

Mercè Pinya
3 min
L'escola Bosc de Montjuïc, a Barcelona, avui de matí. MARC ROVIRA

PalmaTot i que les proves externes de tercer de Primària no estan previstes a les Illes Balears fins al 19 i 20 de maig, les avaluacions han començat aquest dilluns a Catalunya i Navarra. Demà dimarts serà el torn de Madrid i l'Aragó, i dimecres, d'Extremadura.

A Catalunya, una trentena d'escoles que formen part de la Xarxa d'Escoles Insubmises ha fet boicot als exàmens i les famílies o bé no han duit els nins a escola, o bé han organitzat activitats alternatives durant els dies que dura l'avaluació, fins dia 15 de maig, perquè els infants estiguin ocupats. Aquests pares i mares consideren que no dur els nins a escola els dies que es fan les anomenades revàlides de la LOMQE "no té implicacions legals per a les famílies ni per als alumnes". Aquest moviment està liderat per les associacions de pares i mares, que volen evitar així possibles conseqüències per als docents, obligats a fer-les.

Es pot obligar els alumnes a fer la prova tot i que els pares s'hi oposin?

Els dubtes més recurrents per a les famílies d'arreu de l'Estat són: Els centres poden obligar els alumnes a fer la prova tot i que els seus pares s'hi oposin? Quines conseqüències pot tenir no fer la prova?

Segons exposa un document elaborat pel moviment contrari a la LOMQE i que aquests dies analitza la plataforma Crida i FAPA Mallorca, ningú no els pot obligar a fer una prova externa al centre i que tampoc no consta en la Programació General Anual de l'escola. "Els pares poden eximir el seu fill de fer la prova, emparats en la seva llibertat de consciència, en defensa del dret humà fonamental a l'educació i en el seu deure de pàtria potestat", diu el document.

Amb tot, si es donàs el cas que un alumne de 3r no va a escola el dia de les proves i el centre les hi fa fer un altre dia, "segurament no deu ser legalment factible, ja que les dates estan fixades mitjançant resolució i, a més, si es fes així, el resultat seria invalidable, ja que l'alumne podria conèixer les respostes prèviament".

Emperò què passa si l'escola fa cas omís de la petició dels pares? "En tal cas, el director del centre podria incórrer en obstaculització de l'exercici de drets fonamentals", exposa el text. "Davant qualsevol dubte que un director pogués no respectar la decisió paterna, convindria assenyalar-li que aquesta possible infracció és susceptible de ser denunciada públicament i que, a més, està tipificada com a falta greu", afegeix.

Pel que fa a la possibilitat que els centres demanin als pares justificants mèdics per admetre la justificació de l'absència dels fills els dies de les proves, asseguren que "cap autoritat pot imposar als pares un requisit" així, ja que les absències escolars dels menors només poden ser autoritzades o justificades pels seus tutors legals, conclou el document.

Conseqüències acadèmiques

El Reial Decret, basat en la LOMQE, que regula l'etapa de Primària, ordena que tots els alumnes de 3r de Primària, inclosos els que tenen necessitats educatives especials, s'han de sotmetre a aquests exàmens segons ho estableixin les comunitats autònomes.

"En cas que aquesta avaluació resultàs desfavorable, l'equip docent haurà d'adoptar les mesures ordinàries o extraordinàries més adequades. Aquestes mesures es fixaran en plans de millora de resultats col·lectius o individuals que permetin resoldre les dificultats, en col·laboració amb les famílies i mitjançant recursos de suport educatiu", disposa la norma.

És, precisament, en la incertesa sobre les conseqüències d'aquestes proves en què la Confederació Espanyola de Pares i Mares d'Alumnes (CEAPA), en la qual s'integra FAPA Mallorca i COAPA, es basa per oposar-s'hi i recomanar a les famílies que demanin informació a les respectives escoles sobre aquesta qüestió. El primer tràmit, diuen les famílies, seria un escrit al director de l'escola demanant informació sobre les hipotètiques conseqüències d'aquesta avaluació individualitzada. FAPA Mallorca ja ha començat a enviar-lo a les seves Amipa associades, com ha informat l'ARA Balears aquest cap de setmana. "Si no hi ha resposta a aquest escrit o és insatisfactòria, el dia abans de la prova se'n pot remetre un altre prohibint que al fill se li realitzi la prova. El dia de l'examen, l'alumne podria acudir a l'escola duent a la seva agenda una còpia d'aquest escrit, a mode de justificant d'exempció de prova signat pels seus pares", afegeixen des del moviment No a la LOMQE.

Així, es "prevendria el seu fill d'obtenir un resultat desfavorable" d'una prova que no se'ls ha aclarit quines conseqüències tindria, per la qual cosa eviten "qualsevol hipotètic perjudici que podria ocasionar-li aquest resultat".

La plataforma Crida també ha elaborat models de cartes, en què se sol·licita informació a la direcció dels centres sobre les mesures ordinàries o extraordinàries que s'aplicarien als alumnes de 3r en cas que els resultats de les proves fossin desfavorables.

stats