Tema del dia 10/08/2013

Foment revisarà les velocitats de la xarxa ferroviària

Pastor anuncia al Congrés una bateria de mesures: la normativa serà més estricta per evitar distraccions

Joan Faus
5 min

MadridLes tragèdies han de servir per treure lliçons per al futur. Aquest va ser el missatge que va monopolitzar l'esperada compareixença al Congrés de Diputats de la ministra de Foment, Ana Pastor, sobre el fatídic accident ferroviari de Santiago de Compostel·la del 24 de juliol, en què van morir 79 persones i unes 150 van resultar ferides.

En la seva intervenció a la comissió de Foment, Pastor gairebé no es va referir als detalls de l'accident del tren Alvia ni a les possibles causes -com havien fet el dia anterior els presidents de Renfe i Adif-, sinó que va centrar el seu discurs a relatar cadascuna de les actuacions del seu ministeri des que el tren va descarrilar en el revolt d'Angrois, i sobretot quines iniciatives es planteja de cara al futur. "El que no pots fer quan hi ha una desgràcia és mirar cap a una altra banda; ho has de revisar tot, és la manera d'actuar en política o ho hauria de ser", va afirmar en la part final de les quatre hores de debat al Congrés. Era tota una síntesi de les seves intencions.

La ministra va explicar que tota la xarxa de Renfe i el seu sistema de funcionament està sotmesa a una anàlisi "pam a pam, metre a metre", i va anunciar una bateria de 20 propostes de canvis per fer la normativa més estricta, perquè el control del tren depengui menys del maquinista. Les modificacions seran debatudes en els pròxims sis mesos per la comissió d'experts creada per Foment després del sinistre.

Entre les propostes destaca la revisió de les velocitats màximes de totes les línies i trams. Cal recordar que el maquinista de l'Alvia, Francisco José Garzón, circulava a 190 quilòmetres per hora en el desgraciat revolt quan ho havia de fer a un màxim de 80, i que poc abans del descarrilament va rebre una trucada de l'interventor al seu mòbil corporatiu. Entre la finalització de la trucada i el descarrilament només van passar onze segons.

Un sistema de mans lliures

Tenint en compte aquests factors, Pastor també va advocar per millorar els sistemes de fre automàtic a les vies i revisar la normativa de l'ús de telèfons mòbils del personal a bord dels combois, per exemple instal·lant un sistema de mans lliures. A més, es volen endurir els requisits d'accés a la professió i supervisar més l'estat físic i psicològic dels maquinistes en servei. Garzón feia 30 anys que treballava a Renfe, i en els últims 10 ho havia fet com a maquinista en diferents parts d'Espanya. En el moment del sinistre, aquell dia havia treballat 8 hores i 46 minuts -"Dins dels límits de la legislació de jornada laboral", segons Renfe-, de les quals 2 hores i 42 minuts van ser de conducció efectiva.

Amb l'anunci de les 20 propostes, la titular de Foment va admetre implícitament que hi ha molts aspectes a millorar i que, per tant, la causa de la tragèdia no recau únicament en l'error humà del maquinista. De fet, en cap moment va apuntar -ni directament ni indirectament- a Garzón com a responsable de l'accident, com sí que van fer dijous els presidents d'Adif i Renfe, i com havien insinuat membres de l'executiu del PP just després de la tragèdia.

Pastor tampoc va ficar cullerada en el fet que el juny del 2010, mig any abans de la entrada en servei de la línia entre Ourense i Santiago, els llavors responsables de Foment -el socialista José Blanco- i d'Adif canviessin d'opinió i decidissin que al tram del sinistre s'instal·lés el sistema de seguretat ASFA (que només deté el comboi si sobrepassa els 200 quilòmetres per hora) en lloc de l'ERTMS, el que tenen les línies d'AVE i que frena el tren si excedeix la velocitat indicada, cosa que hauria evitat el fatídic descarrilament al revolt d'Angrois. La ministra va recordar que la decisió la van adoptar els tècnics d'Adif i va voler emfasitzar que ella "mai" dirà si tal persona o tal altra és culpable -en una possible referència també al maquinista- i que ha de ser la justícia qui aclareixi les causes de l'accident.

De fet, el PP i el PSOE van tornar a coincidir ahir, com ja van fer en la sessió de dijous a la comissió de la cambra baixa, a demanar que no es polemitzi amb el canvi del sistema de seguretat perquè el van decidir tècnics d'alta qualificació que ara continuen treballant a Adif, ningú va presentar-hi al·legacions i el tram mai havia presentat la més mínima incidència. A més, el diputat socialista Rafael Simancas va insistir a subratllar que les modificacions de la seguretat de la via "no van suposar guanyar temps" en l'entrada en servei de la línia després que en alguns cercles conservadors s'especuli amb el fet que el ministre Blanco -gallec igual que Pastor- tenia molt d'interès a poder inaugurar el tram ferroviari abans del traspàs de poders del govern al PP.

En general, el clima de la comissió va ser plàcid, sense gairebé acusacions partidistes entre PP i PSOE. Com a exemple, les propostes de canvis de Foment eren gairebé les mateixes que havien presentat els socialistes. De fet, en tot moment, Pastor es va mostrar diplomàtica i humil. Va prometre la màxima transparència informativa i es va mostrar disposada a convocar una comissió d'investigació sobre l'accident al Congrés, com li van demanar tots els grups. "Només des de les crítiques es fan les coses bé, si no es té en compte l'oposició, no se soluciona res", va afirmar la ministra.

En aquest sentit, Pastor va insistir en la importància "que se sàpiga tota la veritat" per evitar accidents com el de Galícia, i en diferents moments es va mostrar visiblement emocionada en recordar els fets d'uns "dies terribles" i en fer reflexions sobre l'impacte de la tragèdia sobre els familiars i amics de les 79 víctimes mortals.

Crítiques de l'oposició i sindicats

Malgrat aquest bon clima, l'oposició no es va estalviar crítiques al govern del PP. Tots els grups van insistir que queden massa "dubtes" per aclarir, van lamentar que inicialment s'apuntés només a l'error del maquinista i van demanar que per Foment, Renfe i Adif hi hagi "un abans i un després" del sinistre.

El socialista Simancas i el diputat de CiU Pere Macias van coincidir a reclamar a Pastor més "autocrítica" i que s'acompanyi les víctimes a mitjà i llarg termini. Rosa Pérez, del BNG, va assegurar que els maquinistes consideren el revolt d'Angrois un "punt negre", mentre que Ascensión de las Heras, de l'Esquerra Plural (IU-ICV-CHA), va reclamar la dimissió o el cessament del president d'Adif, i va lamentar que el PSOE i el PP "fan pinya davant l'evidència d'una responsabilitat compartida", en al·lusió a les modificacions del projecte de la línia Ourense-Santiago. Des de fora de les Corts, el sindicat CGT va criticar que "ningú" hagi assumit "la responsabilitat" dels fets. Després dels dos dies de comissió, ara totes les mirades es dirigeixen a les conclusions de les investigacions judicials i de Foment. La incògnita és si algun alt càrrec pagarà els plats trencats del sinistre i si la bona predisposició de Pastor es complirà.

stats