Publicitat
Publicitat

Twitter: informació real o agitació desmesurada?

Les informacions difoses per aquesta xarxa social també van ser molt més políticament incorrectes que als mitjans tradicionals

L’ESTUDI DE TWITTER en relació a la crisi de l’epidèmia d’Ebola del 2014 és molt il·lustratiu de com funciona aquesta xarxa. En conjunt, s’estima que un total de 39.301.882 usuaris únics de tot el món van estar exposats a tuits o retuits que contenien el hashtag o paraula clau #Ebola (en castellà) entre l’1 d’octubre i el 31 de desembre del 2014, segons una anàlisi duta a terme per l’Informe Quiral, que promouen anualment el Centre d’Estudis Ciència, Comunicació i Societat (UPF) i la Fundació Vila Casas des de ja fa gairebé 20 anys. El primer que s’observa és que, tot i la influència òbvia de les notícies publicades als mitjans, la comunicació a Twitter va tenir vida pròpia i un estil particular, clarament més superficial (frívol, es podria dir).

Les informacions difoses per aquesta xarxa social també van ser molt més políticament incorrectes que als mitjans tradicionals. La recerca del terme Ebola s’associa a diferents hashtags, encara que curiosament el que va tenir més visibilitat no tenia res a veure ni amb la situació de l’Àfrica ni amb els casos de contagi a Europa o els EUA. El més exitós va ser el hashtag #salvemosaexcalibur, amb un total de 31.645.273 piulades, referit a la campanya per salvar la vida del gos Excalibur, de la infermera contagiada a Madrid. La persona que el va posar en marxa va ser Javier Limón, el marit de l’auxiliar d’infermeria contagiada pel virus. Des del seu aïllament preventiu en una habitació de l’hospital, el marit de la Teresa es va gravar a ell mateix amb la seva tauleta i va penjar el vídeo al YouTube. Després, aprofitant el filó mediàtic d’aquells dies, el va fer arribar als mitjans de comunicació.

El to sarcàstic i la utilització de l’humor negre van estar clarament presents en la informació relativa a aquest brot, com passa en molts altres àmbits informatius. Els 9 tuits amb més retuits es referien precisament al sacrifici del gos, bona part d’ells a partir de la dura crítica cap a l’actuació de la ministra de Sanitat de llavors i amb un to clarament virulent i irònic. El hashtag de la infermera malalta i propietària del gos #teresaromero va tenir tres cops menys impacte, amb 11.231.488 piulades.