Societat 31/01/2015

El xou de la pilota i els anuncis

Com cada any la Super Bowl congregarà aquesta nit més de cent milions d’espectadors davant el televisor 

Toni Vall
3 min

BarcelonaTot està a punt per a la Super Bowl, o el que és el mateix, tot està a punt per al 'caixa, cobri' de sempre. L’espectacle televisiu més important de l’any als Estats Units no envelleix, sempre és notícia i mai decep els seus acòlits. Aquesta matinada, a Phoenix (Arizona), els New England Patriots i els Seattle Seahawks saltaran a la gespa conscients que seran vistos per més de cent milions d’espectadors d’arreu del món. Seran conscients també que a un percentatge força elevat d’ells –segons 'Forbes', voreja el 50%– el futbol americà els importa un rave, però per res del món estan disposats a perdre’s els anuncis, les actuacions en directe i el plat fort, l’espectacle de la mitja part, tot un clàssic, aquest any a càrrec de Katy Perry, que comptarà amb la col·laboració especial de Lenny Kravitz. Per molt extremada que aparegui sobre l’escenari li serà difícil superar el moment més polèmic de la història de la Super Bowl, quan Janet Jackson va ensenyar un pit a l’edició del 2004.

La NBC, la cadena que té els drets televisius d’emissió del xou, va fer públic ja fa dies que no quedava ni un segon lliure per encabir-hi cap anunci més. Les grans marques no s’han arronsat davant les astronòmiques xifres: quatre milions de dòlars per un anunci de trenta segons i vuit si l’espot arriba al minut. El preu és astronòmic però les empreses el donen per ben invertit i d’amortització còmoda: la sola visibilitat a la Super Bowl ja és bon negoci.

És excepcional l’any en què no es crea polèmica amb els missatges publicitaris que els anunciants decideixen fer arribar al públic. De fet, forma part de la maquinària: prefabricar continguts presumptament forassenyats perquè la pilota es faci més grossa i la moto pugui vendre’s encara millor. Enguany l’encarregada de fer bullir l’olla ha sigut la marca de menjar ràpid Carl’s Jr, que ha jugat totes les seves cartes a les corbes lluminoses de la model Carlotte McKinney. El seu passeig suposadament nua per una ciutat mentre degusta una hamburguesa completa ha excitat tota quanta ment benpensant. “M’encanta anar al natural. Fa que em trobi millor” és el treballadíssim missatge que proposa. El cap de màrqueting de la marca, Brad Haley, ha explicat –en una entrevista al 'USA Today'– que l’anunci s’adreça a “homes famèlics entre els divuit i els trenta-quatre anys”. Famèlics sí, sens dubte.

Els de McKinney no seran els únics encants que compareixeran en algun moment de l’espectacle. Kim Kardashian, especialista en polèmiques eroticoamoroses diverses, torna a lluir lleugera de roba a l’espot de T-Mobile, i les noies de Victoria’s Secret tampoc es perdran la festa. No podria ser d’altra manera, ja que és una tradició no escrita que el luxós embolcall de la Super Bowl no pugui prescindir sota cap concepte de mostrar bells cossos femenins fent patxoca. Amb els retrets de sexisme com a conseqüència immediata, esclar.

Un Pierce Brosnan amb els cabells platejats al volant del nou Kia Sorento i els nous sabors de Pizza Hut també sadollaran els exegetes de paladar més fi, ja sigui asseguts davant la tele o a l’estadi on la pilota ovalada rodarà per l'aire a la recerca del 'touchdown' decisiu. La batalla, però, no serà només sobre la gespa i entre els rajos catòdics. En l’era de la connectivitat, les xarxes socials no poden deixar perdre una oportunitat d’or com aquesta per marcar perfil propi i capacitat d’influència.

Aquest any Facebook ha guanyat la partida al seu gran competidor, Twitter. La plataforma de microblòguing ha lligat acords amb tretze dels principals anunciants per llançar tuits i missatges publicitaris durant la prèvia i el transcurs del partit, cosa que no està gens malament. Però la plataforma creada per Mark Zuckerberg s’ha empescat un sistema novedós d’incidència publicitària. Així, podrà per primera vegada emetre anuncis en temps real basats en les publicacions i els fils de converses que s’estiguin esdevenint entre els usuaris de Facebook en aquell moment. Per exemple, imaginem que dos amics mantenen, als seus murs, una conversa sobre l’anunci de Snickers que acaben de veure en un tall publicitari. Doncs pot ser que a tots dos els salti automàticament una banda publicitària de la marca a la seva tauleta portàtil.

stats