FITA A FITA
Societat 26/06/2015

La volta de l’Escolta

Acomiadam la temporada amb un itinerari senzill i espectacular

La volta de l’Escolta

ValldemossaAcomiadam la temporada amb un itinerari senzill i espectacular. Anirem de Son Mas a Can Costa vorejant els penya-segats que, segles enrere, serviren de miranda des d’on albirar la presència de naus enemigues. Aquesta tasca de vigilància costanera es feia amb els torrers des de les seves talaies, amb les guardes secretes ran de mar o amb les patrulles nocturnes que amb el silenci de la nit paraven atenció per si ‘escoltaven res’.

Farem la volta de l’Escolta. L’acord subscrit entre l’Ajuntament de Valldemossa i diversos propietaris fa possible recórrer íntegrament aquest vell camí públic. Visitarem els sis miradors que l’Arxiduc manà bastir sobre aquest bell paratge: el del Barranc, del Port, de la volta de l’Escolta, de la Font Figuera, de Can Parròquia i de la Vorera. Gaudirem d’una de les més belles estampes del litoral de la Tramuntana: des de la punta del Cavall, a Banyalbufar, fins a sa Foradada, a Deià.

Inici de la ruta

00’ Iniciam la marxa vora les cases de Son Mas, a la carretera del Port de Valldemossa (Ma-1131). Són fàcils d’identificar per la seva torre de defensa, que va pertànyer a l’Arxiduc, qui la va comprar perquè no l’enderrocassin. Continuam caminant en direcció a la Marina. En arribar al Portalet, 05’ primer revolt d’aquesta via, estreta i sinuosa, que guaita sobre la Marina (dit així per la seva proximitat a la murada que travessarem més tard), continuam baixant uns metres i aviat veurem 10’ a esquerra i dreta de la carretera dues tirades de camí. Són les restes del camí vell que unia Valldemossa amb el seu port abans de la construcció de la carretera, a començament del segle XX.

Prenem el camí de la dreta que inicia una ràpida pujada fins al Portalet o barrera del camí de la Marina, 15’ una murada medieval de caràcter defensiu. Després d’un parell de llaçades (l’Ullastrar), 20’ assolim un replanet mentre el camí gira a l’esquerra, direcció nord, vorejant la partió de Son Mas. A partir d’ara l’itinerari no té pèrdua, i un rere l’altre ens toparem, a banda esquerra, amb els quatre miradors que hi ha abans de la Torre i Can Costa. 30’ El primer és el del Barranc, un mirador de construcció agosarada que guaita sobre la immensa fondalada del port. Deixam enrere aquesta miranda i continuam per aquest camí de ferradura, condicionat per l’Arxiduc. El camí avança planer i, precisament, per una contrada anomenada la Planeta. Una vegada franquejada una barrereta de fusta i filferro, a una trentena de metres, 35’ apareix un dels més bells miradors d’aquesta contrada: el mirador del Port, que domina tot el comellar de la Marina de Valldemossa. 37’ A continuació en ve un de nova planta, amb un banc de ferro i una barana de fusta. El següent és el de la volta de l’Escolta, 45’ el més petit de tots, però que, com els altres, ofereix una panoràmica espectacular.

Ara el camí inicia un descens petit i passam per l’indret conegut com l’Esparegar, on trobam la paret que llinda amb les terres de la Torre, on la construcció recent d’un xalet agreujà els problemes de pas pel camí de la volta de l’Escolta. Ara el podem travessar i prosseguir 1 h fins al mirador de la Font Figuera, que guaita just damunt de les cases del mateix nom que formaren part del gran Miramar arxiducal.

El tram final fins a Can Costa és senzill. Seguiu el camí fins a la paret que hi fa partió i després, paral·lel, passareu pel mig del llogaret de la Torre. En arribar a la carretera, 1h 05’ girau a l’esquerra cap al restaurant. Al mirador de la Vorera -dit popularment torre de Can Costa- s’hi accedeix per un portell que trobareu a la dreta de l’establiment. Reconaman que demaneu permís. Abans de pujar-hi 1h 15’, a l’esquerra, veurem prop del penya-segat, el mirador de Can Parròquia.