Publicitat
Publicitat

EDUCACIÓ

La pedagogia Waldorf: educar a través de les arts

L’aprenentatge es basa en l’experiència i les humanitats, i potencia les capacitats de cada infant

En una habitació a les fosques, un grup de nens celebren l’aniversari de la Júlia, que avui fa sis anys. Estan asseguts en rotllana, i fan sonar campanetes mentre la Júlia entra a la sala, acompanyada d’una professora que taral·leja una cançó. Tots els nens estan en silenci mentre una altra mestra explica la història d’una nena que vivia en una estrella i que un dia va decidir baixar a la Terra. És la història del naixement de la Júlia.

Els contes són molt importants al centre d’educació infantil Rosa d’Abril, i en moltes altres escoles que, com aquesta, segueixen la pedagogia Waldorf. És un mètode educatiu basat en les idees de Rudolf Steiner, filòsof austríac del segle XIX, que entenia que l’educació havia de donar salut i respectar el desenvolupament espiritual del nen.

La recuperació d’activitats artesanals i artístiques, la conscienciació per una alimentació sana i el respecte per la natura caracteritzen aquesta educació humanista fundada el 1919 i que encara avui continua revolucionant el panorama educatiu arreu del món.

Una extensió de la llar

L’Ana Luisa, una de les professores de Rosa d’Abril, explica que aquesta filosofia entén que “l’escola ha de ser un espai de pau i tranquil·litat, una extensió de la vida familiar”. Per això cada dia de la setmana està dedicat a un activitat, com ara el dibuix amb cera d’abella, l’elaboració de pa artesanal o la pintura amb aquarel·la. No hi ha separació per cursos, així que els nens fan les activitats junts i juguen amb nines -cosides a mà pels professors i els pares- i joguines senzilles, normalment de fusta.

El Daniel i la Gemma fa tres anys que porten la seva filla a Rosa d’Abril, l’únic centre que ofereix educació infantil Waldorf a la ciutat de Barcelona. Al principi el Daniel no estava gaire convençut que aquest tipus d’educació pogués funcionar. “Jo vaig anar a una escola tradicional i he sortit normal. Però ara em pregunto: què vol dir normal?” Assenyala que la diferència entre l’educació que ell va rebre i la d’una escola Waldorf és que ell “estudiava per treure bones notes”, mentre que aquí “s’estudia per aprendre”.El paper del mestre Waldorf és acompanyar, observar els nens “amb tota la seva consciència” en les diferents etapes, comenta l’Ana Luisa. La seva funció és ajudar-los a potenciar les seves capacitats, perquè cadascú “trobi allò que ressona dins seu i pugui trobar el seu camí”, explica la Laura Marí, una de les fundadores de l’escola Rosa d’Abril.

Dinàmiques noves

L’educació Waldorf es divideix per septennis, cicles de set anys. En el primer, dels 0 als 7 anys, el nen es mou per imitació de l’adult i l’educació es basa en el joc lliure, les cançons i les històries. Se li transmet que el món és bo. Dels 7 als 14 anys el nen està immers en el món artístic i l’aprenentatge en aquesta època es fa per admiració, partint de la base que el món és bell. Entre els 14 i els 21 anys el jove qüestiona el seu entorn i se li ensenya que el món és veritable. L’Escola Waldorf-Steiner El Til·ler, situada a Bellaterra, és una de les poques escoles Waldorf de Catalunya que imparteix infantil i primària. La majoria dels centres catalans Waldorf ofereixen, de moment, educació infantil. Les dinàmiques que segueixen es diferencien de les d’una escola tradicional. A primària, es funciona a partir de períodes de quatre setmanes, durant les quals es treballa una matèria, per exemple matemàtiques, dues hores cada dia. Les quatre setmanes següents es fa història, geografia o llengua, depenent de cada curs. La resta del dia es fa pintura, manualitats, música, tallers de fusta i artesania o educació física. Els nens no aprenen a llegir ni escriure fins als 6 o 7 anys, perquè es considera que abans no són prou madurs i es vol evitar caure en una intel·lectualització precoç. Un mateix professor acompanya els alumnes durant els sis anys que dura la primària i així estableix una relació emocional professor-alumne, amb una dedicació molt personalitzada.

Les escoles Waldorf no utilitzen llibres de text, sinó que els nens creen el seu propi quadern amb els coneixements que van adquirint al llarg de les quatre setmanes de cada matèria. Els continguts, explica Martí Prat, psicopedagog d’El Til·ler, els decideix el mestre, i varien “segons el moment que estigui vivint el grup”. No fan exàmens perquè “al quadern ja es veu el que el nen ha assimilat” i tampoc se l’avalua amb notes per no “fomentar la competitivitat”. Tot i això, a 6è de primària passen les proves de competències bàsiques de la Generalitat, i, segons Prat, “en general la mitjana dels resultats és del volant del 7 o el 8”.

Assegura que els alumnes “aprenen el mateix que els d’una escola tradicional: la diferència és com arriben als conceptes, que és a partir d’experiències artístiques”. El pedagog Jordi Puig diu que “les escoles tradicionals estan molt pendents de les matèries i deixen de banda les disciplines artístiques”. Puig valora positivament que les escoles Waldorf donin més importància a la poesia, el teatre, la música o la pintura. L’escola tradicional, diu, acostuma a ser la transmissora dels valors d’una societat. I això fa que es mantingui com està. En canvi, l’escola Waldorf reivindica un “canvi social”, que diu que la societat “no ha de ser com és sinó com la gent vol que sigui”.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF