TRAGÈDIA FERROVIÀRIA
Misc 21/08/2013

El jutge imputa Adif per l'accident de Santiago

El magistrat no n'eximeix el maquinista però denuncia la falta de mesures de seguretat

L. Bonilla / J. Faus
3 min

Barcelona/madrid.El jutge que porta el cas de l'accident de tren de Santiago de Compostel·la del 24 de juliol, en què van morir 79 persones i unes 150 van resultar ferides, considera que l'error humà del maquinista no és l'únic causant de la tragèdia i ha imputat el responsable (o responsables, encara s'han d'identificar) de seguretat d'Adif -entitat que depèn del ministeri de Foment- en el tram ferroviari entre Ourense i Santiago. El jutge Luis Aláez exposa en el seu escrit que les característiques de la via al lloc on es va produir el descarrilament -el revolt d'A Grandeira, a l'entrada de l'estació de Santiago- "són summament compromeses per a la circulació de trens". Per això, tot i admetre que l'excés de velocitat del maquinista i una "conducta desatenta a la senyalització" estan "òbviament connectats" amb el sinistre, Aláez creu que s'haurien d'haver adoptat altres mesures de seguretat.

El titular del jutjat d'instrucció número 3 de Santiago argumenta que un senyal advertint del canvi de velocitat màxima a 80 km/h situat entre 200 i 300 metres abans del revolt és "insuficient" per evitar la mort i les lesions de les persones que viatjaven en el tren. El jutge al·lega que el senyal és tan a prop del revolt que fa "impossible o remotament possible" corregir manualment la velocitat inadequada. El maquinista circulava a 190 km/h. I afegeix que el descarrilament es va produir a 220 metres del senyal. Aláez insisteix que el senyal no pot ser considerat "mesura de seguretat adequada", ja que "la seva finalitat no és en cap manera advertir del revolt d'A Grandeira el maquinista" perquè redueixi la velocitat. Si bé el magistrat insisteix que el maquinista és el responsable "de guiar el tren", també recorda que era "clarament previsible" que un descuit d'ell pogués provocar un accident. Als responsables de garantir la seguretat de la circulació ferroviària, assenyala el jutge Luis Aláez, "no els podia passar desapercebut el perill de desatenció, com cansament, somnolència o rutina" del maquinista.

Per tot plegat, el jutge considera que hi ha hagut una "omissió de cauteles elementals dels que tenen la missió de garantir la seguretat de la circulació ferroviària" i adverteix d'"infraccions penals greus", ja que davant l'existència "d'un important risc" no es dota el sistema de seguretat de cap recurs que ho resolgui automàticament. El jutge citarà a declarar els imputats quan Adif li faciliti la identitat dels responsables i ha demanat a Renfe que aporti els protocols de seguretat i a Foment que expliqui si aquest tram havia registrat més incidències.

Adif, disposada "a col·laborar"

L'escrit del jutge xoca amb l'estratègia que fins ara havien adoptat els responsables de Renfe i Adif. Tant el president d'Adif, Gonzalo Ferre, com de Renfe, Julio Gómez-Pomar, van apuntar al maquinista com a principal causant del sinistre. Ferre va dir que el maquinista Francisco José Garzón hauria d'haver començat a frenar el tren quatre quilòmetres abans del revolt. "Respectant la velocitat no hi ha traçat perillós", va dir. I el 8 d'agost, en la seva compareixença al Congrés, va tornar a apuntar l'error humà. Va subratllar que el traçat d'entrada a l'estació de Santiago "compleix amb tota la normativa tècnica en vigor" i que aquesta normativa no obliga a instal·lar balises de velocitat perquè la limitació és permanent.

El president de Renfe va explicar que la decisió d'última hora el 2009 de no instal·lar en el revolt de l'accident el sistema de seguretat de l'AVE -que hauria frenat automàticament el tren- no la van adoptar alts càrrecs sinó tècnics "amb un profund coneixement", i que el 23 de juny del 2012 es va confirmar que el model instal·lat "no suposava problemes de seguretat" en el tram. El discurs va canviar en la intervenció l'endemà de la ministra de Foment, Ana Pastor, ja que en presentar una bateria de mesures de seguretat per evitar un accident similar va admetre implícitament que la causa de la tragèdia no recau únicament en l'error del maquinista. De fet, va dir que s'està revisant la velocitat i la seguretat "pam a pam" a tota la xarxa.

Adif, d'altra banda, va emmarcar la imputació dins de la "normalitat" quan hi ha un accident amb víctimes mortals. "Forma part de l'ordenament jurídic i Adif no ha estat acusat sinó imputat", va argumentar un portaveu a l'ARA. Les mateixes fonts van insistir que Adif "accepta i assumeix les decisions judicials" i que està disposada a col·laborar per aclarir les "circumstàncies i les causes de l'accident".

stats