Misc 01/02/2015

Els gats són els veritables amos d’internet

Tres celebritats felines es reparteixen el pastís: la Grumpy Cat, la Lil Bub i el Maru

Montserrat Rossell
3 min
Els gats són els veritables amos d’internet

BarcelonaEls mixos han inundat YouTube, xarxes socials i blogs. A hores d’ara, ningú pot discutir que la febre pels animals més adorables del regne de les mascotes forma part de la cultura popular de la xarxa. “Meu, mau, miau, marrameu, marramau, grrr, ffff…” és tot el que trauríem si els féssim una entrevista. Per això parlem del fenomen amb tres especialistes en internet i viralitat. La gatmania ha arribat al punt que l’star system felí disposa dels seus propis representants. El futur dirà si Grumpy Cat, Maru i Lil Bub perduren en l’imaginari col·lectiu al costat d’altres il·lustres com Fritz, de Robert Crumb, Fèlix el gat o la tan afusellada Hello Kitty.

Amb 75 milions de visites acumulades, un dels primers fenòmens virals internacionals va ser el vídeo d’un gatet que sorprenia els internautes amb una reacció molt humana quan li feien pessigolles, el Surprised Kitty (2009). Aquella gravació domèstica de només 16 segons és tota una relíquia. Però ¿per què tenen tan d’èxit els gats? “El gat és hipnòtic per naturalesa. Quan comences a observar-lo no pots desenganxar la vista d’ell”, diuen Carlos M. i Carlos R., de Yonkis.com. Van ser pioners a l’Estat amb una web de referència que viralitza tot allò que difon, sempre que pot, imatges o vídeos de gats. “Són animals graciosos, elegants en les expressions, que tenen curiositat pel seu entorn, se sorprenen, s’espanten i, quan els graves, captes tots aquests moments que normalment només veu la gent que en té”, afegeix la periodista Gina Tost.

La gatmania no és nova. La xarxa sempre ha sigut territori felí. Des de Yonkis.com asseguren que “els gats hi han sigut des del primer dia i seguiran sent-hi malgrat els que afirmen que les cabres són els nous gats”. El que passa, explica Tost, és que ara el fenomen es fa més evident “perquè hi ha més gent navegant i publicant continguts”: “Cada cop internet es torna més visual”.

Colonel Meow amb el seu llarg pelatge, Nora The Piano Cat o el gat existencialista Henri són altres felins venerables que triomfen en el món digital. Des de Yonkis.com volen reivindicar la figura de Bon Jovi, el gat que odia el seu amo. “L’amo li vol donar amor i ell, en canvi, li vol treure els ulls. Té un sol vídeo, però sempre que el remirem ens treu un somriure”. Encara que sigui una caricatura, també es mereix una menció Simon’s Cat, un gat trapella i golafre amb més de 3 milions de subscriptors a YouTube. Mixos perseguint aspiradores, estirant-se i fent mandres, obsessionats amb l’aigua o les ombres... La diversitat de moments que els felins ens regalen és infinita: n’hi ha d’adorables però també d’impactants i excepcionals com el viral My cat saved my son, en què un gat heroic salva la vida d’un nen quan és atacat per un gos.

Una màquina de fer diners

El món de la publicitat no ha trigat a adonar-se que els mixets venen. Fa un any, la companyia de telefonia mòbil britànica Three no va escatimar recursos amb el llançament del viral Sing it Kitty, protagonitzat per un gat cantaire fet amb ordinador. “És la primera gran producció publicitària protagonitzada per un gat en què es nota que el creatiu sap que funcionarà a internet. Una obra d’art sorprenent que, a la vegada, constata que els publicistes ens estem tornant bojos”, comenta Carles Valdés, director de l’agència de publicitat viral Vimema.com.

Tost apunta que “monetitzar la xarxa, sigui amb un gat o amb un bloguer de moda, és un bon negoci si tens una bona audiència. És més fàcil vendre un producte amb gats, perquè no són tan pervertits com els humans”. “Un gat youtuber amb molts seguidors pot ser una mina d’or. Publicitat en els seus vídeos, marxandatge, aparicions a la tele... Tot depèn de la capacitat i voluntat d’explotació artística que tingui el seu propietari”, afirma Carles Valdés.

stats