Publicitat
Publicitat

TURISME

Els fars es convertiran en hotels

Els ecologistes reben amb recel la iniciativa de Foment de donar un nou ús a aquestes instal·lacions

Els que sempre havien somiat a dormir en un far estan d'enhorabona. El ministeri de Foment ha obert la porta aquesta setmana a convertir aquestes infraestructures d'ajuda a la navegació en hotels. La mesura respon a la voluntat del govern espanyol de donar sortida als fars, que en molts casos estan poc utilitzats i estan quedant obsolets, sobretot ara que la majoria dels treballadors ja no hi viuen. La idea ha estat rebuda positivament pel sector turístic, que hi veu grans possibilitats. En canvi, és observada amb recel pels grups ecologistes, que temen que malmeti espais naturals protegits i molt singulars.

Juan Francisco Rebollo, responsable de l'Àrea d'Ajudes a la Navegació de Ports de l'Estat, explicava ahir que aquest projecte neix després d'haver vist com altres països -citava com a exemple Noruega, Finlàndia, el Regne Unit, Irlanda o Croàcia- ja han convertit fars en allotjaments turístics amb molt d'èxit. "En aquests llocs ja fa temps que es fa i funciona molt bé: cada far té les seves característiques i en funció d'això s'hi fa un allotjament singular", apuntava. Aquest responsable de Ports de l'Estat destacava que en el cas espanyol hi ha molts fars que tenen excés d'espai. "Pensem que podrien tenir una bona sortida en el sector turístic", afegia ahir. Foment considera que el manteniment dels edificis és molt costós i creu que d'aquesta manera s'aconseguiria una rendibilitat econòmica que contribuiria a conservar-los.

Gairebé 200 fars a l'Estat

Amb aquest objectiu s'ha creat un grup tècnic de treball que avaluarà la situació arquitectònica de tots els fars de l'Estat -actualment n'hi ha 187, dels quals 55 estan habitats- i els usos potencials que tenen. Des de Foment asseguren que es vol respectar per sobre de tot el seu valor patrimonial i que només es donarà entrada a l'empresa privada perquè els gestionin com a negocis hotelers en els casos en què sigui possible.

"Començarem a analitzar les propostes que ens arribin d'empreses i si alguna ens agrada començarà a funcionar tan aviat com puguem com a experiència pilot", deia ahir Rebollo, sense voler fixar un calendari. Però el que destacava és que els fars continuaran sent de titularitat pública i que seguiran funcionant, de manera que els hotels conviuran amb l'activitat normal que s'hi fa. Per Oriol Miralbell, professor de turisme de la UOC, aquesta és "una manera de donar sortida a uns equipaments infrautilitzats i que turísticament són molt interessants". Per aquest expert, la clau és la singularitat del lloc i de l'experiència que ofereix i, per això, creu que no seria bo que una sola empresa els gestionés tots i unifiqués els fars i els serveis. "S'hauria de treballar en la línia del turisme rural, que ofereix serveis singulars, diferents en cada lloc i que converteixen l'experiència en única per al visitant", apunta. Miralbell alerta que cal fer-ne una bona gestió, sobretot per preservar els espais naturals on estan situats. "En alguns casos, tenir un hotel en un far suposa una trampa a la llei de costes, però estem parlant d'espais petits, on no hi haurà gaires habitacions i, per tant, l'impacte sobre el medi serà molt baix. Tot i això, s'haurà de vigilar molt la gestió que se'n fa", afegeix el professor de la UOC.

Crítiques dels ecologistes

En aquesta línia, l'organització Ecologistes en Acció afirmava ahir que veia amb recel i preocupació l'anunci del ministeri de Foment. Elisenda Forés, portaveu en temes de costa d'aquesta entitat, reconeixia la seva inquietud. "Estem desnaturalitzant la nostra costa. Nosaltres veiem amb recel aquesta iniciativa perquè aquestes infraestructures van néixer amb un objectiu molt clar, que no era el turisme, i ara se les vol reconvertir", reflexionava Forés. A més, Forés lamentava que el govern central no hagi consensuat aquesta proposta amb les entitats ecologistes. "Des que el PP és al govern, el domini públic ha deixat de ser sagrat, s'ha convertit en un valor comercialitzable, com s'està fent amb els fars". Per aquesta portaveu d'Ecologistes en Acció, si els fars acaben convertits en hotel ens trobarem amb un problema d'"hiperfreqüentació" de zones naturals protegides, amb el consegüent impacte negatiu que tindrà això per a l'espai.

Per Juan Antonio Duro, professor de turisme de la URV, la proposta de Foment és "turísticament molt raonable". "Aquest tipus de productes representen una experiència singular, i atreuen persones que els agrada el contacte amb la natura", detallava Duro. Per això, ahir també insistia que el més important és que la gestió sigui respectuosa amb el medi perquè sigui un exemple de turisme sostenible. "Com que no estem parlant d'un producte de masses, l'impacte que pot tenir en el territori serà baix, però per assegurar-ho cal que la gestió sigui responsable i mediambientalment sostenible", reclamava.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 24/09/2017

Consultar aquesta edició en PDF