FITA A FITA
Societat 22/11/2014

Volta per Tossals Verds

ValldemossaL’excursió que us recomanam aquesta setmana gairebé no necessita presentació ni explicació, perquè es troba integrada dins la Ruta de Pedra en Sec del Consell de Mallorca, el GR-221. Però és una de les més belles i espectaculars de les que solquen el massís central de la serra de Tramuntana. Es tracta de la volta al puig de Tossals Verds, a l’ombra dels colossals Puig Major (de Son Torrella) i (puig major de) Massanella, tot resseguint part del curs del torrent d’Almedrà. Abans d’iniciar la marxa, convé saber que és una ruta llarga, devers 6 hores (aturades incloses).

Inici de la marxa

00’ Partirem de l’àrea recreativa de la font del Noguer, entre els embassaments del Gorg Blau i de Cúber. D’aquí seguirem la senyalització del Consell en direcció al barranc de Biniaraix, fins que als pocs metres de la nostra marxa assolim una cruïlla de camins. Giram a l’esquerra, on l’indicador de fusta ens assenyala el camí al refugi de Tossals Verds pel Pas Llis. Després d’una pujada breu, 25’ el sender ens deixarà sobre el coll del Portellet, que comunica el pla de Cúber amb la coma dels Ases. El tirany, clar i ben fressat, baixa primer a l’interior del comellar i després, pel vessant esquerre, continua descendint en direcció al torrent d’Almedrà. Poc abans d’arribar-hi, el camí ens durà prop d’unes velles rotes (a la dreta una barraca i a l’esquerra una era) mentre comença a girar i se situa paral·lel al curs d’aigua i es prepara per assolir el primer repte de la nostra ruta, el Pas Llis.

Mitjan camí del refugi

55’ Som a mitjan camí del refugi. L’esmentat pas consisteix en un llisar perfectament condicionat amb esglaons picats a la pedra i una cadena que ens permet assegurar-nos en els pocs trams exposats. A la sortida, enganxam de bell nou el camí de ferradura que ara ens ofereix una perspectiva clara dels dos vessants del torrent d’Almadrà. Fins i tot, si param atenció, al vessant oposat al nostre ja començam a veure la síquia que duu l’aigua de la font del Pi fins a les cases de Solleric. El camí segueix la difícil orografia del terreny; així que després de suaus descensos i ascensos, assolim un collet des del qual ja veim sa Coma i just darrere el refugi de Tossals. En deu minuts haurem fet la baixada fins a l’interior del comellar.

1h50 Just quan som als peus de la serreta que separa el refugi de sa Coma, on ens trobam, nosaltres hem de seguir comellar amunt en direcció a les Cases Velles de Tossals, ben visibles sota el penyal de ses Capelletes. Passarem pels famosos ‘parats’ de sa Coma, monumentals marges megalítics bastits a posta per sostenir el terreny i evitar la seva erosió.

2h20’ Superades les cases velles i el pla de sa Bassola, el camí canvia de vessant i s’acosta al torrent del Prat. Primer vorejarem el comellar fondo del torrent Fals, a la nostra dreta, mentre just davant nostre es va fent visible la síquia de Massanella, que duu l’aigua de la font del Prat de Cúber fins a les cases, prop de Mancor de la Vall, després de 8 quilòmetres de recorregut i prop de 600 metres de desnivell.

3h Ja som a la font del Prat, on podem veure la inscripció de 1748, any de la construcció de la canaleta i del condicionament de l’entorn per a la captació de l’aigua. Una font ben cabalosa que, a més a més, proveïa el Molinot, un molí fariner que trobam prop de la síquia minuts abans d’arribar aquí.

Des del Prat de Cúber hem de seguir els indicadors que ens guiaran cap a la font del Noguer pel coll dels Coloms 3h10 ’ i tot seguit per la canal que tragina l’aigua del Gorg Blau a Cúber. 4h Arribam a l’àrea recreativa de la font del Noguer, on tancam el circuit. En aquest horari no hem comptabilitzat les aturades per berenar i dinar, que poden suposar fins a dues hores més.