Publicitat
Publicitat

Turisme contra l’estrès tecnològic

Brollen les propostes turístiques que insten els clients a apagar els seus dispositius mòbils: la desintoxicació digital està en ple auge

“Em vaig sentir rara, incompleta, com si no portés sostenidor”. La copresentadora del programa Morning Joe de la cadena americana de televisió MSNBC’s Mika Brzezinski descrivia així la seva experiència de desconnexió digital. Encoratjada per Arianna Huffington, fundadora del Huffington Post, i acompanyada per Cindi Leive, editora de la revista Glamour, va dur a terme un experiment durant les vacances de Nadal: abstenir-se de piular, penjar fotos a Instagram, respondre e-mails de feina i whatsappejar. Unes vacances vintage. Malgrat la incomoditat dels primers dies, no només van aconseguir el repte, sinó que van trobar l’experiència plaent i recomanable.

Desconnectar s’ha convertit en l’última moda tecnològica. Per alguns s’ha convertit en una necessitat. I ja n’hi ha qui n’ha fet un reclam turístic. Amb els noms de desintoxicació digital, espais lliures de tecnologia, mindfulness, desconnexió o dieta digital, alguns establiments hotelers i de restauració comercialitzen ofertes d’oci basades en l’absència de tecnologia. El client deixa tots els seus dispositius mòbils -telèfons intel·ligents, tauletes, portàtil, MP3 i lectors de llibres electrònics- tancats i barrats en una consigna a la recepció de l’hotel o a la barra del bar: es disposa a gaudir del moment i de les persones que l’envolten sense interrupcions digitals; això després de passar el mono de dispositius. També hi ha bars que inciten a la conversa analògica amb missatges tipus “No tenim wifi, parleu entre vosaltres”. Altres vegades la iniciativa sorgeix dels clients, que juguen al phone stack : s’apilen els telèfons damunt la taula i el primer a agafar-lo paga el compte.

Natura i ioga, alternatives

Aixa Rodríguez, directora de comunicació i màrqueting de Vincci Hotels, explica que la majoria de clients del Vincci Digital Detox Pack aguanten sense mòbil tota l’estada i són minoria els que reclamen, desesperats, els seus dispositius després de dos dies de passar gana tecnològica. La cadena fa més d’un any que ofereix aquesta opció als seus hotels de Marbella, Granada i Tenerife.

S’hi adhereix sobretot gent d’entre 30 i 45 anys, principalment estrangers. “Volem recuperar allò d’estar de veritat en el lloc”, explica Rodríguez, que afegeix que tot comença amb un suc depuratiu i la confiscació de tots els aparells electrònics. L’hotel proporciona als clients un llibre amb alternatives a internet com senderisme, raquetes de neu i spa. I el servei d’habitacions deixa als hostes missatges d’ànim per acomplir el seu objectiu. La iniciativa va prendre cos a l’hotel de Tenerife, situat a la zona dels penya-segats coneguts com Els Gegants, una zona de gran bellesa natural on, segons explica Rodríguez, “la tecnologia era l’únic fre per tenir una desconnexió completa”.

Natura, senderisme, tallers de cuina mallorquina i ioga són algunes de les alternatives a internet que proposen dos joves mallorquins, Melissa del Cerro i Miquel Lluís Mestre. Junts organitzen Un cap de setmana sense tecnologia, una proposta d’oci per al cap de setmana del 30 de maig a la població mallorquina d’Alaró, davant de la Serra de Tramuntana. Han previst 20 places per a una oferta de desintoxicació digital que comercialitzen al preu de 199 euros per persona tot inclòs i que, segons prediquen, ajuda a reduir l’estrès, conciliar la son i augmentar la creativitat. Del Cerro explica que l’objectiu de la idea és “proposar un canvi per trencar la hiperconnexió del nostre voltant” i impulsar una vida online i offline “més equilibrada”.

Desconnectar el cap de setmana

Del Cerro i Mestre treballen junts al ParcBit, el Parc Balear d’Innovació Tecnològica, en tasques d’investigació i d’alfabetització digital. La setmana del 30 de maig ensenyaran la gent a connectar-se entre setmana i faran pedagogia per la desconnexió durant el cap de setmana. Per Mestre les dues coses són compatibles, ja que l’objectiu que persegueix la jornada no és que la gent desterri per sempre les eines tecnològiques, sinó que valori les alternatives. Afegeix que la idea de la iniciativa 48 hores tech-free va sorgir per una reacció a l’ús intensiu de la tecnologia, però també per l’ambient de frustració i angoixa que percep a les seves classes, sobretot per part d’un determinat perfil, “gent de mitjana edat que ha entrat fa poc temps a les noves tecnologies per necessitat, per obligació o per voluntat” i que no atrapa el ritme. “Aquesta gent de mitjana edat a qui ja els costava enviar SMS i ara tenen Facebook i WhatsApp al mòbil t’expressen que necessiten desconnectar, que necessiten que el món s’aturi una mica”.

La investigadora cultural Elisabet Roselló pronostica que la desconnexió serà una tendència contracultural que agafarà embranzida aquest 2014. Creu que ja es produeixen fenòmens que qualifica de “desconnexió selectiva”: es miren les xarxes socials amb menys freqüència i es deixen d’alimentar alguns comptes. La professora de gestió de la informació de la UOC Eva Ortoll advoca per una desconnexió digital autoregulada i no mediada per propostes turístiques: “Trobo preocupant que calgui ofertes d’oci que tinguin el seu punt d’anclatge a desintoxicar-se digitalment, quan és una qüestió de voluntat”. Ja sigui per iniciativa pròpia o per ofertes turístiques, ningú discuteix els beneficis del silenci digital tant en l’àmbit laboral -millora la concentració- com personal -et fa gaudir més de la companyia i d’altres activitats-. Roselló ho ha viscut en la seva pell: “Tens més temps i et concentres més quan no mires les xarxes socials tota l’estona”. Si aquests són alguns dels beneficis en el terreny laboral, Arianna Huffington descrivia així els guanys en les relacions personals i en el temps amb un mateix: “Desconnectar significa redescobrir i assaborir el moment”.