Publicitat
Publicitat

SEGURETAT VIÀRIA

Trànsit planteja retirar el carnet a addictes a l'alcohol i les drogues

La mesura també afectaria conductors que prenen psicofàrmacs

La velocitat i conduir sota els efectes de l'alcohol i les drogues són les principals causes de sinistralitat que es produeixen a les carreteres catalanes. Per intentar reduir l'accidentalitat, el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, va apuntar ahir -en una entrevista a Europa Press- que es planteja poder retirar el permís de conduir, de manera temporal, a aquelles persones que siguin addictes a l'alcohol, les drogues o que prenguin psicofàrmacs per prescripció mèdica. "Si volem arribar a l'any 2050 sense morts, necessitarem que aquelles persones que tenen una problemàtica determinada per a la conducció, i estiguin detectades des de la sanitat, també ho estiguin des de la conducció perquè són un perill potencial", va indicar el director del SCT.

Per poder retirar aquests permisos de conduir caldrà que Trànsit estableixi una col·laboració interdepartamental amb la conselleria de Salut, que hauria de facilitar la informació sobre els pacients que segons el diagnòstic mèdic no poden conduir per les seves patologies o addiccions. Per garantir la intimitat dels malalts, Isern ha assegurat que Salut només ha de facilitar a Trànsit el temps que la persona afectada no estarà en condicions de conduir per poder-li retirar el carnet només durant aquest període. "No pots tenir un problema greu de dependència a l'alcohol, drogues o estar en tractament mèdic i poder conduir", va subratllar Isern.

Les propostes del RACC

El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) també es mostra inflexible en la lluita contra els que condueixen sota els efectes de l'alcohol i les drogues. Considera que el que planteja la nova llei de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària que està elaborant el govern espanyol -ara en tràmit al Congrés- "és parcial i insuficient". "Està mal enfocada i no respon a una política per fer front al binomi alcohol-conducció", va indicar ahir el president de la Fundació RACC, Miquel Nadal. En les al·legacions que ha presentat a la llei, el RACC proposa que la taxa d'alcoholèmia sigui zero per als professionals del volant i per als conductors novells -amb menys de dos anys de permís- en comptes dels 0,3 grams per litre de sang permès actualment.

El RACC també divergeix a l'hora d'aplicar les sancions econòmiques. La proposta del PP preveu endurir les multes als conductors que siguin enxampats conduint beguts, passant dels 500 euros actuals als 1.000 euros. El RACC creu que aquest increment només hauria d'aplicar-se als conductors reincidents o aquells que tinguin taxes d'alcoholèmia superiors a 1,20 grams per litre de sang i, en canvi, vol que es mantinguin els 500 euros de multa als conductors que cometin aquesta infracció per primer cop. "Amb la situació actual de crisi, 500 euros de multa ja tenen prou efecte dissuasori", va dir Nadal. El RACC demana que s'intensifiquin o es mantinguin els controls d'alcoholèmia, i que s'estudiï la possibilitat d'introduir, en autobusos i camions, els anomenats alcolocks , uns dispositius que bloquegen el vehicle en cas que es detecti que el conductor ha consumit alcohol.

Casc per als ciclistes menors de 15 anys

El RACC també va referir-se ahir a les mesures de seguretat per als ciclistes. El club de conductors està en contra d'obligar a portar el casc a tots els ciclistes que circulin per les vies urbanes -pobles i ciutats- i considera que només hauria de ser d'obligat compliment per als menors de 15 anys. "Estem a favor de la generalització del casc com a element de protecció però considerem que hauria de ser una recomanació i no pas una obligació", va indicar el president de la Fundació RACC, Miquel Nadal, que creu que aquesta mesura frenarà l'ús de la bicicleta a les ciutats. A Barcelona, per exemple, només un 2% dels desplaçaments es fan en bicicleta.