FITA A FITA
Societat 03/04/2015

Talaia del cap Andritxol

Talaia del cap Andritxol

AndratxAquesta setmana us proposam una passejada per un petit paradís natural i paisatgístic del ponent de Mallorca, el cap Andritxol. Aquest penyal de 180 metres d’altura es troba ubicat entre els nuclis turístics de Cala Fornells i Camp de Mar, alhora que fa de partió dels termes municipals de Calvià i Andratx. A dalt, hi trobam una de les catorze torres de vigilància que es construïren en aquests dos municipis entre els segles XVI i XVII per la protecció de la costa contra els atacs pirata. La talaia del cap Andritxol es va bastir entre el 1580 i el 1582. A més, de camí a la torre passarem pel caló del o d’en Monjo, platja paradisíaca i escenari d’una de les aventures cinematogràfiques del detectiu Hercules Poirot a Mort sota el sol/Muerte bajo el sol/Evil under the sun (Guy Hamilton, 1982).

Ruta

Per arribar al quilòmetre zero del recorregut, ens hem de dirigir a Cala Fornells. Al final de la carretera, entre els hotels Coronado i Cala Fornells, hi ha un carrer en direcció a ponent que ens conduirà fins a una esplanada de terra on trobarem uns plafons d’informació turística. 00’ Des d’aquest punt prenem una pista que surt a la nostra esquerra en direcció sud/sud-est i que ens conduirà fins a un xalet construït ben damunt de la punta de na Cerdana. 10’ Una vegada hem assolit aquesta primera fita, giram a la dreta per un tirany que ens guiarà paral·lel als penya-segats fins a l’indret conegut com s’Olla. 20’ Paga la pena desviar-se uns metres de la ruta per guaitar damunt d’aquesta caleta, de parets altes i verticals, accessible només des de la mar. Des d’aquí són ben visibles la punta de sa Llobassa i el cap Andritxol, per on passarem.

Tornam al tirany i prosseguim la marxa en direcció sud-oest. Aviat entrarem dins la zona del caló del Monjo. Gaudirem més de la passejada si resseguim la línia de costa. 40’ Passarem per un escar i continuarem caminant per una mena de passeig d’allò que probablement havia de ser una urbanització que sortosament no es va fer. Així, 45’ arribam a l’indret on el director britànic Guy Hamilton rodà algunes escenes de Mort sota el sol (1982), amb Peter Ustinov com a Hercules Poirot.

Del mateix caló del Monjo surt un tirany en direcció sud-oest que s’enfila entre pins per un pendent ben rost fins a travessar una paret que fa partió. Si baixam un poc per un pas que s’obre en el penya-segat, a l’altra costa de la punta de sa Llobassa, 50’ hi trobarem un curiós mirador amb un banc de fusta. Aquest lloc se’l coneix com els Forats. Des d’aquesta curiosa miranda prosseguim la nostra marxa per encarar ja la pujada a la talaia del cap Andritxol, ara direcció ponent.

1h El tirany que seguíem desemboca sobre un camí més ample. Giram a l’esquerra i iniciam la pujada. Aquest tram es troba molt desfet i els darrers metres abans d’arribar a la torre esdevé un tirany, això sí, ben fitat.

1h15’ Sortirem a un nou camí que puja des del coll de s’Escolana. Som a pocs metres de la talaia. La deixam a la nostra dreta -la visitarem a la tornada- i continuam recte (sud) en direcció al cap Andritxol. 1h30’ Una petita fita de ciment ens indica que ja hi hem arribat; som a 180 metres sobre la mar i les vistes a un costat i a l’altre són senzillament espectaculars: Camp de Mar, Peguera, Santa Ponça, illes Malgrats, etc.

La tornada la farem pel mateix camí fins a la talaia del cap Andritxol 1h45’ i des d’aquí continuarem baixant en direcció al coll de s’Escolana. Abans, però, passarem per un collet 1h55’ que reconeixerem per la presència d’un xalet envoltat d’una tanca prominent. Aquí girarem a la dreta per un camí que ens durà ràpidament 2h05’ fins a l’esplanada des d’on hem iniciat aquesta ruta.