FITA A FITA
Societat 14/02/2015

Puig de Tossals Verds (1.115 m)

És el nom del puig de 1.115 metres -el tercer més alt de la serra de Tramuntana- que recorrerem

Puig de Tossals Verds (1.115 m)

EscorcaTossals Verds és el nom del puig de 1.115 metres -el tercer més alt de la serra de Tramuntana- que recorrerem avui i de la possessió de 578 hectàrees que se situa a l’extrem sud-occidental del terme d’Escorca i limita amb Cúber i Almallutx al nord, es Prat de Cúber i es Rafals a l’est, la Casa d’Amunt i Son Ordines al sud i sa Casa Nova de Solleric i Comassema a l’oest. ( Tossals Verds. Nom per nom A., Ordines Garau, G. Ordines Marcè i A. Reynés Trias. CdM, 1995)

Ruta

00’ Iniciam la ruta a la font del Noguer, en el punt quilomètric 33,750 de la carretera Ma-10 (Andratx-Pollença), just devora de l’àrea recreativa del mateix nom. Des d’aquí seguirem el camí que, paral·lel a la síquia que uneix els embassaments del Gorg Blau i Cúber, ens conduirà fins al coll dels Coloms. Aquest primer tram apareix indicat amb els senyals de fusta del GR-221, Font del Noguer i Refugi de Tossals Verds.

La primera part de la ruta és molt planera, la qual cosa ens permet gaudir de les belles vistes del puig de les Vinyes (1.105 m), superat per darrere pel puig Major de Son Torrella (1.447 m). A poc a poc, també anam assolint una perspectiva més gran de l’embassament del Gorg Blau i de les cases d’Almallutx.

Travessarem quatre pontets de fusta i deixarem a la nostra dreta tres rampes de ciment que passen per damunt la canal. 45’ En arribar a la quarta rampa, trobarem un nou indicador del GR-221, Refugi de Tossals Verds. Aquí enganxam el vell camí que unia Almallutx amb les cases del Prat de Cúber i Tossals Verds pel coll dels Coloms. Travessam la canal per l’esmentat pontet i iniciarem la pujada cap al coll.

55’ Quan arribem al coll dels Coloms, hi trobarem nous indicadors. Nosaltres girarem a la dreta, en direcció al pla del Clot de Neu, plana que s’aixeca a 950 metres entre el puig de Tossals, a l’esquerra, i el Morro d’Almallutx (1.064 m), a la dreta. Ascendim ara per un vell camí de ferradura, molt estret i esbaldregat, que s’enfila per un pendent pronunciat dins un alzinar espès i fosc. Trobarem dins el bosc les restes d’un antic forn de calç, molt tapat de terra, i passarem entre un rotlle de sitja i una barraca de carboner. Voltarem per l’esquerra d’un penyalot que destaca dins el paisatge i és anomenat es Frare o es Pa de Figa (961 m).

1h20’ Ja som al pla del Clot de Neu, a l’esquerra i sobre els nostres caps ja pengen els penyals del puig de Tossals Verds. A la nostra dreta, a pocs metres, podem veure la casa de neu ( Avenc del Colomer, 1636. Les cases de neu de Mallorca, Antoni Gorrias, 2001) i la barraca dels nevaters. Des d’aquí seguirem un tirany que trobam a la nostra esquerra i que s’enfila suaument per la falda del puig fins a anar a trobar un collet que ens situarà sobre l’esquena de la muntanya. I, mentre avançam entre romaní i petrells, i els nombrosos pins que progressivament s’han apoderat del paisatge, assolim noves i encisadores perspectives.

1h40’ Un cop situats sobre la carena del puig de Tossals, les fites ens indicaran el tirany que hem de seguir en direcció al vèrtex geodèsic. Són vint minuts d’ascensió, un darrer esforç que trobarà el seu conhort en una bellíssima panoràmica de 360º. 2h Situats en el cim, si ens orientam prenent com a punt de referència el puig Major i giram en el sentit de les busques del rellotge, podem veure al davant nostre el puig de les Vinyes i a la dreta el Morro d’Almallutx; més cap a la dreta, el puig de Massanella i a continuació, el punxegut puig de n’Ali; cap al sud-est, el puig de l’Alcadena i el d’Alaró; cap a ponent veurem sa Rateta, na Franquesa i el puig de Lofra; una mica més enllà, la serra d’Alfàbia i al fons, ben lluny, el puig del Teix. La tornada, la farem pel mateix camí.