FITA A FITA
Societat 07/02/2015

Mola de Son Ferrandell (726 m)

ValldemossaAquesta setmana us proposam una passejada per la mola de Son Ferrandell, extrem oposat de la mola de Son Pacs. Una mateixa muntanya i dues propietats confrontades. Ens situarem sobre les terres que un temps van pertànyer a l’arxiduc Lluís Salvador i que adquirí el 1890 als marquesos de la Romana. És un itinerari fàcil i vistós i, fins i tot entre les boires fosques i humides de l’hivern, dibuixa formes fantàstiques i inoblidables.

Ruta

00’ Iniciarem la marxa en el camí de la Coma d’en Llobera, vora les cases de can Buades, a la carretera que unia Valldemossa i Esporles per la vall de Son Cabaspre. Identificarem ràpidament el punt de partida pels indicadors de la Ruta de Pedra en Sec (GR-221/Coll de la Basseta), tot i que els desacords amb la propietat han fet impossible una senyalització clara i correcta d’aquest tram.

Un camí ample ens conduirà 05’ fins al coll de la Basseta (455 m). Just enfront de la basseta, situada a la nostra dreta, comença el camí del pas de Son Cabaspre, per on seguirem la nostra marxa. Es tracta d’un camí de ferradura molt esbaldregat a trams. Les fites ens permeten seguir-lo sense dificultat.

10’ Assolim un segon collet, que identificarem per la presència d’una barraca a l’esquerra i una rotllo de sitja a la dreta. Deixam el camí principal, per on tornarem, i giram a l’esquerra per un tirany ben fitat que ens guiarà 15’ fins a un portell sense barrera on s’inicia un vell camí de ferradura que no s’allunya gaire de l’anterior, però que és la via més directa per assolir l’esperó de la mola. Poc després, per la dreta, veurem aparèixer el GR, però seguirem el mateix viarany que ens ha dut fins aquí i que ara torna a girar a l’esquerra per un coster ben rost que ens situarà 25’ sobre l’esquena de la mola. Tornam a girar a l’esquerra tot d’una que vegem un camí ample que pren en aquest sentit. 30’ Aquesta nova opció mor en un ranxo de carboner, al voltant del qual segueixen les fites en direcció nord/nord-oest cap a l’extrem de la mola de Son Pacs. Tot i que progressem fora camí, l’orientació és clara: a la nostra esquerra, apareixerà el penya-segat que guaita sobre Son Cabaspre i que no ens abandonarà fins a arribar al final, quan s’ajunti amb els cairats de la dreta, que pengen sobre es Verger.

1h05’ Ja hem arribat a l’extrem de la mola de Son Ferrandell (726 m). Als nostres peus, les cases de la possessió; i un poc més enfora, el puig de la Moneda, Son Olesa, Vistamar i el pla del Rei.

Per a la tornada, recomanam fer un petit circuit. Per això hem de sortir de la punta on ens trobam seguint unes fites que, cap a sud-est primer i cap a nord-est després, 1h25’ ens conduiran a un ranxo de carboner on trobam un camí de carro. Deixarem a la dreta un comellar que ens separa del camí de pujada.

Aquí ens hem de fixar bé, perquè poc després 1h30’ trobarem a la nostra esquerra, en un revolt del camí, unes fites que indiquen l’accés a un tirany que davalla fins a la font de l’Almangra, 1h35’ amagada entre penyals i a la nostra dreta, anomenada així per la pols vermellosa, mescla de terra amb òxid de ferro i alúmina, usada per pintar les ovelles o marcar la fusta.

Seguim el tirany que discorre per una cinglera. 1h50’ Aviat ens ajuntarem amb el GR-221, serà sobre un replà que identificarem per un enorme rotllo de sitja. Girarem a la dreta i en cinc minuts trobarem un aljub i un sestador. Continuarem baixant per un camí ample, prendrem la segona bifurcació a la dreta. El camí acaba prop d’una paret. Abans, a la dreta, les fites ens conduiran per un senderó que, després de travessar la partió entre Son Pacs i Son Cabaspre, no ens deixarà fins a tancar el circuit. En 2h30’ podem haver completat la volta.