TRANSPORT PÚBLIC
Societat 01/02/2015

Menys doblers per a les rutes dels busos

El nombre d’usuaris d’aquest mitjà a Menorca puja, però el pressupost es redueix a quasi la meitat

Llorenç Allès Camps
3 min
Menys doblers per a les rutes dels busos

CiutadellaEl nombre de persones que empren el transport públic terrestre a Menorca es va incrementar durant l’any passat. Segons les xifres del Consell Insular, 2.247.240 individus van utilitzar els diferents autobusos que circulen per l’illa durant el 2014. Això suposa un augment del 6,7 per cent en comparació amb l’any anterior o, el que és el mateix, 142.000 usuaris més.

De fet, segons les dades facilitades pel Consell, totes les línies públiques d’autobús transportaren l’any passat més passatgers que en l’exercici anterior. La Conselleria de Mobilitat divideix aquests vehicles en cinc grups. El més nombrós és el que inclou la línia que connecta Maó amb Ciutadella, i també algunes rutes turístiques. En aquest cas, l’augment d’usuaris ha estat del 8 per cent, tot i que el volum de passatgers està per davall del que es registrà l’any 2011, abans que el PP governàs el Consell. El 2011 es movien 1.281.810 persones i l’any passat la xifra fou de 1.266.000.

Els autobusos que circulen per Maó i que també connecten amb l’aeroport han incrementat el nombre de passatgers un 6,9 per cent (fins a arribar a 139.569 usuaris), però, tot i aquesta evolució, varen transportar l’any passat 60.000 persones menys que l’any 2011, a causa, sobretot, de la retallada de freqüències i connexions que ha aplicat l’actual equip de govern. Només les línies que enllacen Ciutadella amb les seves diferents urbanitzacions mobilitzen ara més viatgers (653.245) que abans que el PP entràs al Consell i, de fet, el comportament d’aquestes línies (amb un augment de 120.000 passatgers en comparació amb el 2011) permet que l’evolució entre 2011 i 2014 sigui positiva: es transporten ara 15.100 persones més que al principi del mandat.

Això, però, es fa amb menys pressupost. Si el 2011 el Consell de Menorca destinava 2,8 milions d’euros a sostenir aquestes línies d’autobús, l’any passat s’havia retallat aquesta partida fins als 1,5 milions d’euros. El conseller de Mobilitat, Luís Alejandre, ho interpreta com una bona dada. “Amb gairebé la meitat de pressupost que el 2011, es guanyen usuaris. S’han estudiat quines freqüències tenen major demanda i quines menys i s’ha aplicat l’oferta en funció de la demanda real, no a pagar seients buits. La realitat ens dóna la raó. No és millor gestor qui més inverteix, sinó qui major rendiment real obté en benefici dels ciutadans”, defensa.

Des del PSOE, però, s’ha criticat durant tot aquest mandat la retallada en matèria de mobilitat. Així, els socialistes consideren que l’explotació del servei “es regeix per criteris purament economicistes. S’han reduït freqüències, s’ha eliminat alguna línia i pràcticament s’han doblat els preus dels bitllets”. Això ha provocat diferents queixes dels usuaris, recorden des del partit socialista. A més, des del PSOE consideren que el posicionament del PP en matèria d’autobusos es contradiu amb el que defensen pel que fa al transport aeri: “Com poden reclamar que es posin més avions si treuen autobuses perquè diuen que van buits? Amb la seva actitud, el Consell avala la posició dels que diuen que només podem tenir un transport adequat a les necessitats si és rendible per a les empreses”.

A més a més, els socialistes fan especial èmfasi en la diferència d’inversió en matèria de transport terrestre que hi ha entre Menorca i Mallorca. Així, des del PSOE recorden que Mallorca rep cada any 67,3 milions d’euros d’inversió del Govern balear per als seus transports públics, mentre que Menorca únicament rep una partida de 450.000 euros. “Mallorca rep 16 vegades més doblers que Menorca i no hem escoltat ni una paraula del president Tadeo explicant per quin motiu permet aquest flagrant greuge comparatiu”, denuncien des del PSOE de Menorca.

stats