INFRAESTRUCTURES
Misc 16/12/2013

França promet acabar els deures

Anuncia que reprèn els estudis per adaptar el tram Perpinyà-Montpeller per al TGV abans del 2030

Albert Solé
2 min
VIATGE INAUGURAL ENTRE BARCELONA I PERPINYÀ, AMB UN GEST CAP A SANTI VILA 
 La ministra de Foment, Ana Pastor, davant el seu homòleg francès, Frédéric Cuvillier. Al seu costat, el ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. Segons el protocol, a Vila no li tocava seure allà, però la ministra va voler tenir un gest amb el seu amic de la Generalitat.

PerpinyàFrança i Espanya, dos estats "amics i aliats", en paraules de la ministra Ana Pastor, van voler donar la màxima rellevància política i institucional a l'estrena del primer TGV directe sense transbords entre Barcelona i París -i també amb Lió, Tolosa i Marsella-. El fet que el primer tren que va sortir de Sants arribés 10 minuts tard a la Gare du Lyon per culpa d'uns animals que van travessar la via va quedar com una anècdota al costat de l'anunci que va fer el ministre delegat de Transports del govern francès, Frédéric Cuvillier, sobre el tram Perpinyà-Montpeller. La inauguració al Palau dels Reis de Mallorca de Perpinyà a so de bombo i platerets -tot i que sense els presidents Rajoy i Hollande, ni tampoc Mas- perquè per fi ha caigut la frontera dels Pirineus -la frase "Avui és un dia històric" la van repetir tots els polítics presents- tenia una llufa penjada, i ben grossa. Aquest cop no era la part espanyola que no havia complert els compromisos i arribava tard, ja que, de tota la línia d'alta velocitat entre Barcelona i París, un tram de 220 quilòmetres entre Nimes i Perpinyà encara és de via convencional. El tram entre Nimes i Montpeller ja està en obres i està previst que estigui en funcionament el 2017, però, pel que fa al tram entre Montpeller i Perpinyà, l'any passat François Hollande el va ajornar fins al 2030.

La pressió de la Unió Europea, i també dels governs espanyol i català, en menor mesura, ha obligat França a fer un gest i repensar-s'ho. Ahir, davant de tota la premsa -francesa, espanyola i catalana- i d'un munt de polítics de les dues bandes dels Pirineus, el ministre Frédéric Cuvillier va fer l'anunci oficial: "Hem decidit que reprendrem els estudis en aquest tram per adaptar-lo també a l'alta velocitat". Després d'aquestes paraules, molts dels presents el van aplaudir. Ell no va parlar de terminis, però fonts del ministeri de Foment explicaven que allò volia dir que s'escurçaran els temps i que segur que estarà acabat abans del 2030.

Diàleg, molt diàleg, i en anglès

Els dos ministres van fer molt d'èmfasi en el fet que les bones relacions entre els governs, i en especial entre Pastor i Cuvillier, havien permès tancar d'una vegada una connexió ferroviària pactada entre François Mitterrand i Felipe González fa vint anys. Potser per aquest motiu la ministra va recordar que fa una setmana ella i el seu homòleg van rebre a París el premi Diàleg, que concedeix cada any una associació d'amistat franco-espanyola: "Arribar fins aquí és fruit del diàleg i l'entesa, com en molts altres aspectes de la vida", apuntava Pastor, una frase que, en el moment polític actual, podia tenir una segona lectura. La ministra explicava en una conversa informal amb els periodistes al TGV de tornada a Barcelona que ella parla francès -per això no es va posar l'auricular traductor mentre Cuvillier parlava-, però que en totes les reunions que han tingut ells dos per concretar la connexió han fet servir l'anglès.

stats