FITA A FITA
Societat 13/12/2014

La Cuculla de Fartàritx (711 m)

PollençaAquesta setmana situam la nostra ruta a l’extrem nord-est de la serra de Tramuntana, a Pollença. Ens enfilarem dalt de la Cuculla de Fartàritx, un dels tres cims que dominen aquest altiplà, antiga alqueria musulmana, actualment dividit en quatre possessions -Fartàritx Gran i d’en Roig, Fartàritx d’en Vila (en ruïnes) i Fartàritx del Racó-. El puig de Ca de Míner (880 m) i la mola del puig Tomir (1.100 m) tanquen aquesta immensa balconada sobre la vall d’en Marc, les muntanyes de Mortitx, Ariant i Ternelles i tota la península de Formentor.

El recorregut ens durà de Can Huguet fins a les cases de Fartàritx Gran; d’allà anirem a cercar la font de Fartàritx, darrere la qual s’inicia el tirany que ens durà fins a la Cuculla (711m) a través del pas del Frare o de la Mola. La tornada la farem pel mateix camí.

Començament de la ruta

00’ L’inici de la ruta el trobarem prop del quilòmetre 2,900 de la carretera Pollença-Lluc, a l’altura de les cases de Can Pontico. Un poc abans d’arribar-hi, trobarem un camí asfaltat, el camí de Can Romí, que ens durà en poc més d’un quart d’hora fins a les cases de Can Huguet, on s’inicia el camí vell de Fartàritx Gran i d’en Roig.

15’ Després de passar per davant les cases, el camí ample i asfaltat que hem seguit fins ara esdevé de cop un vell camí de ferradura, ben fressat i amb alguns trams on es conserva l’antic empedrat. Aquest primer bocí de l’itinerari discorre per dins un ombrívol alzinar, marca diverses llaçades i surt del bosc per entrar en un espai més obert de pinar, carritxeres i vegetació baixa.

45’ En aquest tram de ruta, podem gaudir a la nostra dreta d’una àmplia visió de la vall d’en Marc, els molins de Llinars i el bell salt d’aigua del mateix nom. La visió de la Cuculla de Fartàritx, que ens acompanya des de l’inici de la marxa, es fa de cada vegada més propera. 1h 05’ El camí assoleix un primer replà i marca una llarga recta, al final de la qual gira a l’esquerra per anar a cercar una paret amb un portell sense barrera. Continuam el nostre camí, que ara puja en més pendent i ens fa guanyar altura ràpidament. Més endavant marca diverses voltes per un tram empedrat, en molt bon estat de conservació, que ens condueix a una paret que voreja les velles cases de Fartàritx Gran i d’en Roig.

1h 30’ Les cases es troben als peus de la Cuculla, envoltades de conreus, un petit figueral i una era de batre; som a l’inici de l’immens replà que s’estén fins al vessant nord-est del puig Tomir. Les quatre possessions de Fartàritx confronten amb les altres possessions de Míner, Lassarell, la Mola, el Rafal, el Pujol i Muntanya.

Amb el nostre objectiu ben al davant, seguim un tirany que des de darrere les cases ens durà fins a una paret que fa partió amb un alzinar. La vorejarem direcció sud-oest fins a arribar a la font de Fartàritx, que aboca l’aigua a un aljub. 1h 38’ Des de la font continuam franquejant el bosc en direcció sud. En sortir del boscam ens dirigim per la falda de la muntanya cap al pas de la Mola o del Frare, l’únic accés possible des d’aquest vessant. A partir d’aquí avançarem entre carritxeres i roques per pendent ben rost en direcció al penya-segat seguint marques de pintura i algunes fites.

2h 15’ Aviat es farà visible el llisar per on transcorre el pas, al fons del qual trobam un petit caragol que ens facilita les darreres passes fins a superar el pas de la Mola o del Frare. Un cop vençut el pas, girarem progressivament cap a la dreta per ascendir al cim direcció nord-oest, entre carritxeres. 2h 35’ En vint minuts assolirem la Cuculla de Fartàritx, de 711 metres d’altura, des d’on es pot contemplar una espectacular vista de les badies de Pollença i Alcúdia si el dia és clar.